Zoeken in deze blog

vrijdag 9 maart 2012

anemoon


Mijn fotostudiootje is binnen en ik heb het maar meteen uitgeprobeerd met paarse anemonen. De belichting vind ik het lastigste. De box wordt geleverd met 2 lampjes, maar omdat ik een grotere box van 60x60cm heb gekozen, komt het licht niet tot in het midden van de box. Heeft iemand hier ervaring mee?



Ook het instellen van de witbalans is lastig. Gelukkig kun je in de nabewerking met RAWbestanden nog veel doen.













Zelf vind ik de meest wazige, meest abstracte foto's het mooiste. Ik ben benieuwd wat van dit werk jullie aanspreekt.

Groeten, Gonnie

22 opmerkingen:

  1. Mooi studio werk Gonnie voor mij zijn foto een en vier het mooiste !
    Tips kan ik je niet geven maar ik kom wel even kijken wie dat wel kan !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gonnie, ik vind de wazige/abstracte foto`s ook heel erg mooi (7 en 8).
    Foto 9 vind ik minder.
    Foto 4 en 10 springen er ook positief uit maar de hele serie is mooi.
    Leuk gedaan in je studio`tje.
    Wel raar dat de lampen niet sterk genoeg zijn voor het formaat dat jij hebt, een oplossing weet ik niet.
    Veel plezier met je nieuwe speeltje,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very nice close ups and macros, love the colors! Can't help you with your problem, sorry...
    Have a great weekend!
    Louise :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie
    Ik ga voor foto 7 en 8 ...Je ziet dan niet dat het een Anemoon is..
    Maar het laat daardoor veel over aan fantasie..En daar wil ik de andere niet tekort mee doen..Want het is juist leuk dat je zoveel verschillende kanten laat zien.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige foto's Gonnie
    Ook ik heb niet veel ervaring met zo'n studiotje, dus kan je wat lampen betreft ook niet veel meer vertellen, veel proberen denk ik, volgens mij zit het met je witbalans wel goed, de kleuren zijn in ieder geval prachtig!

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Gonnie,

    Nieuw speelgoed!
    Lijkt me leuk om mee te experimenteren en te spelen, zeker op dagen dat het weer buiten niet meewerkt.
    Heb zelf geen ervaring met zo'n box, dus aan mij heb je ook niet veel.
    Vind zelf nr 1 4 5 7 en 11 erg mooi, dus zo je maar dat smaken verschillen.
    De kleuren vind ik heel mooi !

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie,
    Met je witbalans is niks mis, want het eerste dat me opviel zijn de prachtige kleuren!
    Oké, misschien dan dankzij wat nabewerking, maar dan weet je in elk geval voor de volgende keer welke witbalans/kleurtemperatuur het beste werkt.
    Op je vraagje over de lampjes kan ik je geen antwoord geven, mijn studiootje heb ik gisteren opgehaald, maar die is 40x40. Ik heb er heel even meegespeeld en kwam er al gauw achter dat het niet zo simpel is als het lijkt, daar zit je dan met die ene bloem in een inspiratieloze box, zie er maar wat van te maken :-(
    Jouw eerste experiment is heel aardig gelukt, knap om zoveel verschillende posities/uitsnedes van één anemoon te maken. Ze spreken me eerijk gezegd niet allemaal aan, nr 9 bijvoorbeeld echt niet, maar 4 en 6 vind ik prachtig, bij de wazige 7 en 8 val ik vooral op de kleuren, en als ik tussen die twee zou moeten kiezen dan ga ik voor 7 omdat daar net ietsje meer herkenbaar is.
    Ik ga vandaag nog eens een poging wagen, kijken of er bij mij iets blogwaardigs uitkomt, en anders ga ik maar eens in een hutje zitten :-)
    Groetjes en een fijn weekend!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie, leuk om zo te experimenteren met Anemonen.
    Ik kan je met je lampjesvraag niet helpen. Ik heb zelf eens een eenvoudig
    boxje gekregen, maar ben er eigenlijk te weinig mee bezig. Wel de ervaring
    dat belichting inderdaad nog niet zo eenvoudig is.
    Van al deze foto's is voor mij foto4 de favoriet,vanwege de mooie compositie en de
    scherpte op de juiste plaats, prachtige foto! De meer abstracte foto's 7 en 8 hebben zeker de meest mooie zachte kleuren en ik begrijp je voorkeur, persoonlijk houd ik van iets meer detail zodat je nog kan zien wat het is.
    Bij foto9 komt de donkere kleur wel heel hard over, mogelijk dat je met een wat andere belichting daar toch meer uit had kunnen halen, want wel een spannende kleur.
    Ik ben benieuwd wat er nog meer uit je box gaat komen, succes!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,
    mooie macro's van die anemoon.
    het blijft moeilijk om een bloem met de macro lens te maken is het een scherp dan is het ander onscherp maar het is wel leuk om te doen mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Gonnie.....

    Ik ga wel een beetje met Loes mee...heb ook een soort van box en ik vind
    het zo moeilijk om daar een goede compositie van te maken en vind dat het bij jou prima gelukt is...al vind ik dat sommige foto's net de scherpte missen en dat komt misschien wel van het missende licht in het midden door de lampjes..(foto 3, 5 en 6)
    maar de rest vind ik niet verkeerd....
    Ik heb het opgegeven, het lukt mij beter in de vrije natuur....
    maar als jij nog iets door oefent kom jij er wel...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik weet ook dat het geen makkelijke klus is, smaken verschillen in kleur en composities, er zitten voor mij ook toppertjes tussen en die wat minder aanspreken maar daarom zijn ze nog niet fout. De belichting en scherpe is een persoonlijke keuze waar je die plaatst en de 60x60 box is dan toch weer even anders dan de 40x40, de lampjes zullen wel het zelfde zijn. Laat ze niet vallen want deze zijn kostbaar..Mag morgen ook weer even spelen met tulpen, opdrachtje van broer lief..
    Heel veel plezier in de hut en wel stil zijn hoor...;-)

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,
    Lekker creatief bezig met anemoontjes.
    Een mooie serie waarvan ik nummer 1, 4, 7 en 8 het mooiste vind, mooie scherpte diepte en bij 7 en 8 ook lekker abstract, maar wel zo dat je nog ziet dat het een bloem is. 9 en 11 vind ik wat minder in deze reeks.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dt je creatief bent bezig geweest met je studiobox en je anemoontjes! Dit soort foto's zijn erg smaakgevoelig maar dat is nu ook juist het leuke aan fotografie ... wat de een prachtig vindt, kan de ander niet echt bekoren ... maar dat maakt helemaal niets uit ... gewoon doen wat j4e zelf mooi vindt en als een ander het ook mooi vindt is dat mooi meegenomen :-)
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 1/4. Mooie combi van scherp en onscherp, de blaadjes zijn sierlijk. Maar de abstracte foto's mogen er ook zeker zijn.
    Tja, en met die techniek kan ik je niet mee helpen. Niet echt een verrassing he. :)
    Groetjes, Yona

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie paarse kleuren Gonnie. Niks aan de witbalans veranderen.
    Wat betreft licht kun je met statief natuurlijk zolang belichten als nodig is.
    Zelf heb ik buiten de box gewerkt met een standaard 150 watt bouwlamp van de bouwmarkt. Tesamen met een losse flitser die je naar wens opstelt tot het juiste resultaat behaalt is. Met tactisch (buiten beeld) opgesteld reflectormateriaal kan je ook weer andere plekken van de bloemen belichten. Gewoon aluminiumfolie of een wit velletje papier werkt al wanneer je dat heel dicht bij het onderwerp opstelt. Het blijft spelen met de mogelijkheden. Maar kleuren en licht zijn vaak het mooist wanneer het diffuus wordt verspreid over de bloemen.
    Het moeilijkste is toch wel een fraaie achtergrond creeeren in die inspiratieloze box.

    groeten

    jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gonnie,

    Leuk gedaan hoor.
    Toch ga ik voor de eerste paar plaatjes.
    De laatste paar komen er niet goed uit vind ik persoonlijk, te druk te wazig.
    Gaat wel zo door met experimenteren!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie kleuren, die zijn prima overgekomen zo.
    De abstracte compo's spreken me minder aan, maar de eerste foto's en ook de laatste vind ik heel mooi!
    Veel succes met je studiootje, ik ben benieuwd.
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als ik eerlijk mag zijn is macro echt mijn ding. Dit is toch onwijs mooie zo om te verdrinken in de kleuren en de schoonheid van een bloem! Ik vind het paradijselijk en heel mooi gedaan Gonnie. Ha lekker het breekt weer aan dat tijdperk van de macro. Gisteren een uur met een harlekijn spin bezig geweest en dat beest maar springen en ik maar op handen en voeten er achteraan. Maar wel genoten net als van deze serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Gonnie,

    Oei, een hele nieuwe tak van sport.
    En wat voor 1. Het voordeel is, dat de omstandigheden hetzelfde zijn, maar ik denk dat dat direct ook de valkuil is.
    Je moet hier spelen met kunstmatig licht en dat is echt een kunst op zich.
    Veel kijken naar de beste fotografen en veel lezen en heel, heel veel oefenen.
    Ik denk dat je een goede weg ingeslagen bent, maar die is nog wel lang.
    Geef de moed niet op, bekijk je natuurfoto's van 2 jaar terug eens en zie waar je nu bent. Reuzenstappen heb je in die tijd gemaakt en dat zal ook hier gebeuren.
    Ik ben erg benieuwd naar wat je in de komende tijd op je blog laat zien!

    Groetjes en succes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Gonnie,
    Wat zijn dit ontzettend mooie opnames!!
    Schitterende kleuren. Mooi gebruik gemaakt van een prima lichtval en ook de beperkte scherpte in je foto's geeft mooie softige kleuren. Prima resultaten hoor, grote klasse!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, beautiful pictures of this delicate very coloursful flower !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van dat studiootje kun je nog veel plezier beleven. Er zitten meteen al een paar mooie foto's bij.
    De allereerste (dezelfde als de derde) is voor mij het mooist.
    Verder zijn de kleuren natuurlijk heel fraai.
    Ben benieuwd wat er verder komt.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen