Zoeken in deze blog

woensdag 13 juni 2012

Roodborsttapuiten


Zoals ik in het bericht van De Grasmus schreef, ging ik naar Het Dommeldal voor de Roodborsttapuiten. Ik had ze op diverse blogs weleens gezien, maar nog nooit in levende lijve.



Ik begon 's ochtends vroeg bij een weiland met hoog gras en houten paaltjes. Maar daar wilde het niet echt vlotten. Van die vriendelijke meneer op de fiets kreeg ik de tip waar ze ook nog zouden zitten.
Ik installeer me daar en wacht op wat komen gaat. In eerste instantie niets, maar na verloop van tijd zie ik ze wel vliegen en buiten bereik van mijn lens plaatsnemen in het riet.





Als ze na een hele poos aan me gewend raken, gaat het beter. Na een paar uur geduldig wachten, komen ze zelfs dichtbij in het riet zitten.


Roodbortsttapuiten (door de meesten ingekort tot RBT) hoorden vroeger tot de familie van de lijsters.
Tegenwoordig worden ze ingedeeld bij de Muscicapidae, waar ook het Paapje bijhoort.
Het is een kleine zangvogel.


Roodborsttapuiten zijn insecteneters. Ze eten voornamelijk insecten maar ook wormen, spinnen, slakken, zaden en bessen. Ze sporen de insecten op vanaf een hoge uitkijkpost. Deze tapuiten gebruikten daarvoor wat rietpluimen.


Ze maken hun nest op of net boven de grond. Ze broeden tot ver in augustus. Omdat ze overwinteren in het westen en zuiden van Europa hoeven ze niet zo vroeg te vertrekken als andere trekvogels. Door het lange broedseizoen kunnen ze meer jongen groot brengen. Maar in strenge winters gaan er ook veel dood.


De vrouwtjes hebben een licht oranje borst, bruin gestreepte bovendelen en twee witte vlekken op de bovenvleugel. De snavel is spits en zwart.




De mannetjes zijn opvallender.


De oranje borst van de mannetjes valt veel meer op. Zij hebben ook vleugelvlekken, maar hebben daarnaast een (deels) witte stuit, witte halszijden en een zwarte kop.


Als ik het mannetje close in beeld heb, buigt hij zich voor over en "blaast" naar beneden. Wat is er aan de hand?



Ik verplaats mijn camera een klein beetje en er verschijnt een andere snavel onder in de hoek.




Het blijkt een vrouwtje RBT te zijn. Waarschijnlijk niet zijn eigen vrouwtje. Ik baal dat ik het moment gemist heb. Maar ik ben nu voorbereid en heb geluk. Ik krijg een herkansing.


Twee tapuiten samen op een stengel.




Ik ben een aantal keren teruggegaan, ook op het einde van de middag en vroeg op de avond. Maar 's ochtends viel het licht het mooiste.
Deze tapuiten zitten in hetzelfde stukje ruigte als de grasmussen. De laatste die ik plaats, niet die ik heb :)



21 opmerkingen:

  1. Dit is dus wat ik noem pure top. Een zalige serie met prachtig softe achtergronden en een heel fijn camera gebruik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, geweldige serie Gonnie.
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt, mijn complimenten.
    Mooi ook dat de twee ruzie makers zo mooi hebt weten te vangen met je lens.
    Top serie, dat is puur genieten. Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het heeft je wat tijd gekost maar daar heb je dan ook wat voor,een hele mooie serie met duidelijke begeleiding heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Wat een geweldige serie laat je hier zien. Schitterend hoe je al deze vogels zo mooi en scherp te pakken hebt gekregen. Ook je compo's zijn uitstekend zo op die dunne takjes. Vind vooral het verloop van de softige kleuren in je achtergronden ook heel erg mooi. (foto 1, 4, 8, 10, 11 en 18) Dit maakt de opnames nog sterker, dan ze al zijn. Heel knap gedaan hoor Gonnie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie
    dit vind ik een hele mooie serie.
    de twee de foto vind ik erg mooi maar ook die tapuit die schreeuwt tegen die andere foto.erg gaaf.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gonnie,
    Dit is heel mooi om te zien, je geduld is goed beloond.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie, wat een superserie! hier valt mijn mond gewoon van open, sprakeloos ben ik bijna...
    Jij hebt toch wel een hele hoop geduld, en dat geduld is goed beloond, wat een kansen om de RBT zó fraai te fotograferen. Wat me het allereerste opviel zijn de achtergronden, zo mooi zacht van kleur, maar de tapuitjes zelf zijn ook zeer fraai, prachtig gedetailleerd, topscherp, dikke complimenten hoor!
    Leuk trouwens dat je ze ook nog samen in beeld kreeg, schitterend zo op die tengere rietstengel. Ennuhh... ook een camo-kleedje??
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,

    in de natuur zijn de mannetjes altijd veel mooier en daar pest mijn ega me wel eens mee hahahah.....

    Maar wat een mooie serie van deze RBT. Ik heb deze ook nog nimmer zelf gezien, maar wat ik hier zie streelt het oog. En die achtergronden ben ik met Loes eens, want die zijn heel mooi zacht.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je er een super serie van weten te maken. Zo mooi dichtbij en prachtig van kleur. Heel lief dat deze meneer even het plekje aan je door gaf, maar even goed moet je geduld hebben. En je bent goed beloond voor het wachten. Prachtige foto's..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi, Gonnie,
    Wat een geweldig mooie serie. Wat je kan bereiken met geduld wordt hier wel heel erg duidelijk gemaakt. De tweede foto vind ik heel er sfeervol, de rest is echt spetterend!
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gave serie! Mooie rustige foto's, heerlijk om naar te kijken en echt genieten.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Gonnie,

    Als je je concentreert op 1 soort of op 1 plek krijg je pas echte mooie foto's.
    En dat laat je hier ondubbelzinnig zien.
    Het grootste voordeel is dat je dan van die verrassende gedragsplaten kunt maken.
    Daarom vind ik nummer 15 het mooist. Qua kleur zitten er fraaiere tussen, maar de houding van beide vogels is zo leuk.
    Vooral het terugdeinsende vrouwtje is prachtig. Je ziet de angst in haar oog en houding.
    Prachtserie!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie,
    Jouw eerste kennismaking met de roodborsttapuiten is direct een heel bijzondere. Je hebt de vogels prachtig in beeld gekregen en er bovendien mooie foto's van gemaakt. Geduld is opnieuw beloond!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Gonnie...

    wat heb je een mooie serie geplaatst...
    je hebt er fraaie compositie bij...

    ik ben zelf helemaal weg van foto 2...
    heel scherpte verloop...de herhaling van de paaltjes
    geeft een heel mooie diepte in de foto...

    Ook de andere foto's zijn niet te versmaden en
    komen in de lightbox prima tot hun recht...

    Petje af!!!

    lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie Yvon van een prachtige soort. Wat een mooi gedragsmoment heb je vastgelegd met die 'blazende' RBT.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Gonnie, heel mooi het gedrag vastgelegd. Dat blazen naar het vrouwtje herken ik wel. Heb ik zelf ook eens vastgelegd echter niet zo duidelijk als jij hebt gedaan.

    Proficiat.

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Gonnie wat een supermooi blog van de Roodborsttapuiten.
    Uit ervaring weet ik hoe lastig ze zich laten benaderen en
    het mannetje met zijn zwarte kop en oogje is moeilijk goed te belichten.
    Groot compliment voor je investeringen en je bekwaamheid.
    Echt een van de mooiste series die ik van Roodborsttapuiten heb gezien en
    man en vrouw even mooi op de foto en ook nog eens dat fraaie gedrag van
    het ene mannetje.
    Klasse!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooie serie van een mooi vogeltje

    groet
    cor

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Gonnie, wauw, wat een gave serie!
    Je geduld is wel beloond en wat leuk dat de RBT dichterbij kwam toen ze waren gewend aan jou.
    Je hebt prachtige houdingen gefotografeerd en zelfs twee op een stengel, helemaal TOP
    Een sùper blogje weer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Gonnie
    Schitterende serie van de Roodborsttapuit.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen