Zoeken in deze blog

zaterdag 1 oktober 2011

Twee maal O.V.P.

Ik ben de laatste tijd twee keer in de OostVaardersPlassen geweest. De eerste keer op 31 augustus en daarna op 20 september. Deze blog is gewijd aan die twee bezoekjes, vandaar dat ie ook wel aan de lange kant is.
Ik start 31 augustus bij de Lepelaarsplassen in de hoop de zeearend te zien.

En jawel hoor na een poos wachten verschijnt "de vliegende deur".


Met een vleugelspanwijdte van 200 tot 250 cm en een gewicht van 3,1 tot 7,5 kg. is het een imposante vogel. Verder vallen zijn grote gele snavel, de diep gevingerde vleugels en zijn witte staart op. Jonge exemplaren hebben die witte staart overigens niet, zodat deze zeearend een jonkie moet zijn.



Hij vliegt naar een oud aalscholversnest waar hij landt en de omgeving in de gaten blijft houden.
Helaas gaat hij niet op jacht en verdwijnt weer zonder verdere acties.


Tijdens het wachten verschijnt er af en toe een ijsvogeltje, maar die foto's vind ik niet goed genoeg om te plaatsen.
Er zwemt een fuutje rond en langzaam aan komt het steeds dichterbij. Als het plotseling onderduikt en weer bovenkomt spartelt er een behoorlijke vis in zijn snavel.


Ondanks de lange slierten waterplanten weet de fuut het visje te draaien en soepeltjes zijn keel in te laten glijden.



In de kijkhut ontmoet ik Pieter die me de weg wijst naar vogelkijkhut de Kluut. Daar is weinig te beleven. Een enkele lepelaar die wat voor zich uit staart in het water.


Pieter neemt me weer mee op sleeptouw naar de Poelruiter. DE kijkhut voor de ijsvogel, maar niet die middag. Hij laat zich wel horen, maar niet zien. Wel vliegt deze roofvogel even voorbij, ik denk aan een sperwer. Dat klopt niet, René laat me weten dat het om een koekoek gaat. René bedankt! 


Op 20 september organiseert fotoclub VNFE uit Eindhoven een excursie. 's Avonds om half 6 met een bolderkar door de OVP op zoek naar de edelherten. Omdat de kar vol moet, mag iedereen mee. Via een rondje mailen gaan Jos van Fotogroep Veldhoven en medeblogger Loes ook mee.
Loes en ik spreken af om van te voren samen op pad te gaan. Bij de Kluut zit niets. Dan naar de Poelruiter, wachten op de ijsvogel.

Gelukkig laat hij zich even zien, maar hij gaat in het riet zitten en dat geeft wat problemen met de compositie.


Dit is wat ik er van heb kunnen maken.




Daarna blijft hij heel lang weg. De sfeer in de hut is niet zo geweldig, er hangt een heel groot sssssst gehalte (zelfs als er niets te zien is , is het openen van een rits al te veel).
We besluiten naar buiten te gaan en lopen naar De Krakeend, waar we Jos ook treffen.
Er zijn veel watervogels te zien, er staan 2 lepelaars te slapen en er loopt een grote zilverreiger in het water.


Er vliegt van alles op en over:


Ook veel ganzen


Aan de overkant, op de andere oever lopen twee reeën. Eigenlijk te ver weg, maar ik vind ze zo mooi.


Als we de ronde verder af maken, zien we de konikspaarden. Wat zijn het prachtige dieren.




Dan is het tijd om de kar op te gaan. Eigenlijk is het nog te vroeg voor de bronst. Op de Hoge Veluwe is hij op zijn top, maar hier is nog maar een beginnend geburl gehoord. Ook hebben zich nog geen roedels gevormd.


De edelherten lopen in enorme kuddes bij elkaar en wij blijven op grote afstand.


De oeros, het oorspronkelijke rund waar al onze runderrassen van afstammen, is in de 17e eeuw  uitgestorven. De gebroeders Heck hebben geprobeerd een rund terug te fokken dat er zo veel mogelijk op lijkt: Het heckrund. In Nederland komen ze voor in de Oostvaardersplassen en op Flakkee. De heckrunderen die er rondlopen zien we wel een stuk dichterbij.

Het heckrund wordt veel gebruikt voor begrazing  van natuurgebieden. Zij kunnen het hele jaar buiten lopen en hebben weinig zorg nodig. In weilanden die toegankelijk zijn voor het publiek is het heckrund niet zo geslaagd; hij duldt geen mensen te dicht bij zich in de buurt.


Net als bij alle andere dieren zijn het de jonge kalfjes die de meeste ooh's en aah's oproepen.
Die wimpers, om jaloers op te worden!


Bij gebrek aan een zakdoek ....

 
En de laatste!


19 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie
    ik heb weer genoten van je foto's,
    groetjes herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gonnie
    Je hebt de zeearend op een mooie plek.
    Ook een paar keer geweest maar daar wilde hij toen niet gaan zitten.
    Prachtige serie heb je deze 2 dagen,je hebt de ijsvogel op een plek die je niet regelmatig op foto´s voorbij ziet komen.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je hebt je kansen in de OVP geweldig benut vind ik.
    De Zeearend is om jaloers op te worden, heel mooi hoe je die hebt vastgelegd.Wat een imposante beesten zijn het hè?
    De Fuut staat er ook mooi op, leuke actiefoto's en nog niet zo simpel om dat er mooi scherp op te krijgen.
    Ook je IJsvogels, de Konikspaarden en ach je hele blog vind ik mooi.
    Jammer dat je geen burlende herten hebt kunnen vatleggen, maar dat wordt wel gecompenseerd door het kleine Oeroskalfje...
    Ik heb er van genoten Gonnie, mooie blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Wat een geweldige serie foto's heb je gemaakt.
    De zeearend hoopte ik afgelopen woensdag ook op maar het werd alleen de ijsvogel.
    Maar wat staat de zeearend er prachtig op bij je, maar ook de ijsvogel en alle anderen.
    De oeros en heckrundeeren zijn ook prachtige dieren.
    Wat heb ik genoten van dit blog.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie, je hebt veel gezien die twee dagen!
    Menigeen aast op de Zeearend maar jij hebt hem gezien en prachtig vastgelegd!
    Ik haal ook nog even de Heckrunderen aan, wat heb je daar leuke foto`s van gemaakt, vooral het kalfje vind ik schitterend,
    De andere foto`s ook erg leuk om te bekijken.
    Ik hoorde dat je Woensdag in de AWD was, je was net weg bij de Vossen toen ik daar iets kwam drinken, jammer.
    Nog fijne mooie dagen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Gonnie,

    Het rare van de OVP is, dat wanneer je rondloopt en probeert te fotograferen, je altijd denkt dat je niet zoveel ziet.
    Pas als je thuis de foto's bekijkt, zie je pas wat er allemaal voorbij komt.
    Prachtig dat de zeearend zo mooi voorbij komt vliegen en ondanks de flinke crop is de foto op het nest ook erg mooi.
    Volgend jaar weer eens proberen, want dan is dit een 3de jaarsvogel en dan krijgt hij volgens mij het volwassen kleed.

    Leuk om je "sperwer" te zien. Helaas is het een koekoek! Kijk maar goed naar zijn snavel, dat is niet de snavel van een roofvogel. Ik kan de vergissing goed begrijpen, vooral als je naar de borstveren kijkt.

    Ik zie ook dat je op de kar geweest bent. Viel tegen he? Zeker omdat de bronst nog niet begonnen was, maar ook als de bronst bezig is, valt het tegen. Teveel mensen en te ver weg.

    Ik vind dat je een prachtig blog bij elkaar geschoten hebt. Niet alleen qua onderwerpen, maar zeker hoe mooi je ze in beeld gebracht hebt ondanks de afstanden.
    Zeker bij de ijsvogel en zeearend heb je alles eruit gehaald.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonny,

    Wat een fantastische serie ... er zitten heel mooie foto's tussen ... de ijsvogel vind ik zeer geslaagd ... ik had je op de Veluwe al horen vertellen over het openen van de rits en ssst verhaal ... maar je hebt hem in ieder geval gezien de ijsvogel ... en op de foto kunnen zetten ... Ik ben gistermorgen na dik drie uur in een kijkhut te hebben gezeten er mee op gehouden voor die dag ... er kwam geen ijsvogel voorbij toen helaas ... Misschien moet ik toch ook maar eens naar die hut bij de OVP. Je Konikspaarden zijn ook gaaf om te zien en de fuut met vis ... geweldig!!

    Groetjes en fijn weekend

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    Veel gezien en fraaie beelden kunnen maken, IJsvogel en de Zeearend knap gedaan. Het zin stuk voor stuk fijne opnames om naar te kijken!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeearend en ijsvogel zijn prachtig, maar de foto's van de paarden en runderen mogen er ook zijn. Mooie details heb je vastgelegd!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Gonnie....

    Daar ben ik ook 3 jaar achter elkaar geweest..
    apart gebied, sommige stukken kaal als de steppe
    Mooie opnames. Als je dan de 2x dat ijsvogeltje zo mooi voor de lens krijgt is dat toch geweldig en kun je weer 1tje doorstrepen van het wensenlijstje....
    geweldige opnames vind ik het...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ghita reageerde via de mail:
    Hi Gonnie,
    Wat een prachtige serie, die zeearend spant de kroon, maar de rest mag er ook zijn hoor, die ijsvogel in het riet, ik vind het prachtfoto's.
    Ook de konikspaarden en he heckrunderen, de herten in de verte....ik geniet ervan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Loes reageerde ook via de mail:
    Hoi Gonnie,

    Je bent sneller dan ik, bij mij staat ie nog in de wacht, met al dat mooie weer komt er ook niks van computeren, vandaar ook mijn late reactie.

    Wat een prachtige en gevarieerde serie heb je bij elkaar geschoten, en ondanks de problemen met je converter ziet alles er erg goed uit.
    Wat goed dat je die vorige keer de 'vliegende deur' zag! Imposant hoor! Foto vier, zo close, zo mooi. Ik heb eens uren in die hut gezeten, maar toen nul komma nul gezien.
    Je ijsvogeltje is prachtig, ik durf die van mij nu bijna niet meer te plaatsen, die zijn helaas erg matig.
    De tocht met de bolderkar was leuk om te doen, maar om te fotograferen is zo'n trip niet echt geschikt, gelukkig dat we die Heckrunderen nog zagen, levert toch leuke platen op.
    Het was in ieder geval een gezellig dagje!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Gonnie
    Wat een geweldig blog..En wat veel variatie.
    De deur..Ja dat blijft top!..En als je dan het geluk hebt dat hij op dat oude nest gaat zitten bij de kijkhut..Ja wat wil je nog meer.
    Ook de Ijsvogel en de Fuut...Ik neem aan dat je er genoeg van had.
    Ook de Koekkoek is heel fraai..en iets wat je niet snel tegen komt.
    En met de kar mee..Ik heb er ook een keer aan gedacht om dat te gaan doen..helaas is er nog niet van gekomen..en ik begreep dat hij voorlopig is volgeboekt.
    Gr henk
    p.s. Ja ik roep mensen op om de natuur in te gaan (AWD) Want dat is goed voor de natuur..als veel mensen zich inspannen om natuur te behouden/uit te breiden..
    Maar als ik in de AWD loopt..dan zie ik leiver niet teveel mensen :)
    Een beetje dubbel is dat wel hé :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Gonnie,

    Zo aan dit blog te zien heb je 2 fantastische dagen gehad in de OVP. Wat een mazzel had je in de Lepelaarsplassen hut..de Vliegende Deur en dan zo redelijk dichtbij vanaf de hut. Toen ik daar was hoopte ik ook dat die op het oude Aalscholvernest kwam zitten, en bij jouw was die er gewoon. Dan zie je pas goed hoe mooi en groot deze Roofvogel wel niet is. Dit is echt genieten. Ook de ijsvogel heb je in de andere hut fraai weten vast te leggen, met zijn mooie kleuren. Weer eens wat anders dan foto's van de ijsvogel op het bekende stokje. ;) Zulke foto's gaan trouwens nooit vervelen, blijft gewoon een kick om zo'n kleurrijk vogeltje te zien en vast te leggen. Een erg mooi en gevarieerd blog, waarbij je toch veel hebt kunnen waarnemen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Gonnie
    Wat super om gelijk de zeearend te zien! Verder nog zoveel mooie foto's van alles wat je gezien hebt. Ziet er bij jou dan toch wel uit als een heel geslaagde dag! ;) Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Om maar met de deur in huis te vallen die heb je er prachtig op staan jaloers makend !
    20 september ben ik ook mee geweest als kar vulling , heb je nog gezien in de poelruiter toen was de ijsvogel ongeveer een uur weg maar na nog een dik uur kwam hij op de beroemde tak en ik heb hem op het zelfde riet stengeltje,super !
    Het kalfje was het hoogte punt voor vele want er werd nogal stop stop stop geroepen mooie troost oja voor jou zat de Visarend dus ook te ver maar we hebben het toch allemaal gezien al mat al een mooie dag net als je blog !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In alles een prachtserie. Geweldige sfeertekening en variatie in compo. Zeer geslaagd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor je leuke reactie op mijn blog. Heb inderdaad nog meer foto's gemaakt in Aruba, o.a. van Bruine pelikanen, de cubavink en de geoorde duif.

    Ik ben wel een beetje jaloers op de zeearenden hoor! Mooi vastgelegd! Ik heb ze zelfs nog nooit gezien (ik vogel pas sinds kort, maar goed). Ik begrijp dat ik bij de lepelaarsplassen een grote kans maak?

    De kleuren van je foto's van de Ijsvogels zijn ook heel fijn! Wat voor lens gebruik je?

    Groeten John!

    BeantwoordenVerwijderen