Zoeken in deze blog

dinsdag 9 december 2014

Alleen als het ijs... en ijskoud is....


Met een staande variant van deze foto sloot ik mijn vorige blog af. Op dinsdagochtend 25 november is de wereld voor het eerst weer wit berijpt. Alsof je in Sprookjesland terecht komt. Rondom huis is er weinig van te zien, maar in het bos bij het Vessems Ven, oftewel het Groot Meer, is het genieten. Was het gisteren bij mist al mooi, vandaag is het nog mooier.



Maar ik begin te onvoorzichtig. Een takje met bladeren in warm zonlicht is te onscherp door een te groot diafragma. Bij een bloemetje draai ik hem al iets verder dicht, maar ook F6.3 brengt nog niet de gewenste scherpte.


Ik houd van onscherpte en een zacht verloop. Ook wil ik graag rustige achtergronden. Ik maak wat reeksen met een steeds wisselend diafragma. Omdat de rijp de randen van de onderwerpen volgt, is bij een groot diafragma te weinig scherp. Het blijft uitproberen wat het mooiste resultaat geeft. Bij elk onderwerp is dat weer anders, omdat het scherpstelvlak steeds wisselt. De ene keer ligt hij mooi parallel aan de sensor, de andere keer buigt hij af.


Alsof er een kerstbal in de achtergrond ligt.


Bij deze bevroren druppel zit ik zelfs op F16. Door van onderaf te fotograferen blijft de achtergrond leeg en kan dat. Met paddenstoeltjes wordt dat toch lastiger.


Ik besluit op zoek te gaan naar de mycena met knopschimmel. Ik ben benieuwd hoe die er vandaag uitziet. Helaas blijkt het in het bos niet koud genoeg te zijn geworden, er is geen rijp te bekennen. Dan maar vlug terug naar andere zwammetjes in het open veld. De heideknotszwammetjes zijn nu snel gevonden.


Maar ook mycena's zijn er wel te vinden.




Op het Lowland Photofestival hadden we een serie gezien over ijspaddenstoelen. Dat deed ons verlangen naar deze omstandigheden. Heerlijk om na twee dagen ermee aan de slag te kunnen gaan..

 
Ergens staat een ienie-mini struikje met piepkleine herfstblaadjes eraan. Elk randje versierd met een mooi kanten randje. Voorlopig de laatste foto. Voorlopig, want dit smaakt naar meer....
 

en deze beelden krijg je alleen als het 's nachts ijs.. en ijskoud is.

20 opmerkingen:

  1. Bij 't lezen van de titel van dit blogje denk ik meteen aan mijn favoriete drankje, 'n Jägermeistertje, ijs.... en ijskoud uit de vriezer! Maar.... even serieus, wat een heerlijke winterse foto's zie ik hier in dit blog en wat hoop ik oprecht dat dit grijze nietszeggende weer plaats gaat maken voor prachtig winterweer. Vooralsnog ziet het daar niet naar uit en geniet ik maar volop van jouw foto's. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een mooie serie en wat verlang ik toch naar echt winterweer, als ik dit zie.
    Zouden we het deze winter nog mee gaan maken...ik hoop het
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gonnie,
    Wat een prachtige foto's laat e hier zien. Zo'n kans heb ik hier in het westen nog niet gehad. Dat het je moeite kost om het juiste diafragma te vinden en precies datgene scherp te krijgen wat je wil is heel herkenbaar. Een prullenbak kan snel vol raken :-).
    Welke foto je dan het mooist vind is zoals gebruikelijk heel persoonlijk. Ik vind de laatste bijvoorbeeld mooier dan de 2e. Foto 6 vind ik iets te licht, nr 5 vind ik dan ook mooier, o.a. door het licht in de druppel.
    Maar de hele serie mag er zijn. Ik hoop ook zo'n kans te krijgen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie
    Wat een sprookjesachtige, witte wereld. Heel erg mooi! Hier aan de kust moeten we altijd wat langer wachten op de vorst.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O hier was het gisterenmorgen ook zo prachtig, maar ik kon pas na de middag op stap en helaas was de rijp toen al vrijwel verdwenen. Ik geniet dus maar even mee van jouw blog en hoop dat mijn kans nog komt, toch een van de mooiste winterverschijnselen.
    Een prachtige blog laat je zien, genieten van foto 1 wat een schitterend plekje is dat en wat had je ook mooi licht.
    Foto 5 vind ik ook heel mooi met de fraai uitgelichte druppel.
    En vanaf foto 7 is het allemaal evenzeer genieten, heerlijk ijskoud macroblogje!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit in één woord: ge-wel-dig, Gonnie. Dit is ook helemaal waar ik van hou. Zo jammer dat wij hier in het westen nog nauwelijks nachtvorst gehad hebben. De bevroren druppel, wow wat mooi. En je paddenstoeltjes, prachtig, prachtig, prachtig. Ik ben er ooit eens mee begonnen, maar te weinig vorst gehad om het af te maken. Nu kriebelt het toch wel weer, hoor. Ik heb genoten van je serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie,
    Wat mooi om deze paddenstoelen ook eens na een koude nacht te zien. Prachtig zo met dat rijp en mooi om dan ook dat warme zonlicht in je foto's te krijgen, zoals in je opnames 5 en 6. Schitterend!!
    Je eerste foto is ook helemaal te gek met die mist en dat zonnetje. Mooie sfeer foto met een toepasselijke tekst erboven.
    Nou Gonnie,..schenk de Jägermeister maar in hoor...!! Alleen als hij ...ijs..en ...ijskoud is...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie
    mooie ijzige zweer beelden heb je gemaakt erg mooi was wel kout zeker.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's weer Gonnie. Ik vind de rijp echt heel mooi.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Gonnie, mooie winterse foto serie.
    Groetjes kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,

    Jij hebt je Lowland-inspiratie toch wel meteen goed omgezet in daden, en oh wat is dit allemaal beeldschoon!
    De scherptediepte is inderdaad gering, maar toch vind ik je tweede foto prachtig, mede door dat zachte warme licht in de achtergrond. Bij kleiner diafragma had je natuurlijk ook nooit deze heerlijke achtergrond gekregen. Dat geldt ook voor de derde foto.
    Foto 4: wat een spannend licht in de achtergrond, heel goed gezien.
    Foto 5 spreekt me net wat meer aan dan nr 6, ik had hem wel eens in portraitformaat willen zien, misschien nóg wel mooier?
    Heideknotsjes, zo'n heerlijke sfeerplaat, kan er bijna jaloers op worden ;-)
    Van de mycena's spreekt de eerste foto me iets minder aan, de tweede top, echt ijspaddestoeltjes, en de derde zijn net zachte wollen ijsmutjes, wel héél zacht met de kleine scherptediepte ;-)
    De een na laatste is ook al zo'n topper, originele plaat in een sterke uitsnede.
    Voorlopig helaas geen rijp... jammer!

    Groetjes Loes

    ps
    Wat ik niet genoemd heb is ook prachtig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie blog Gonnie!!
    fantastisch zo met dat rijp...
    rijp geeft tocht eigenlijk veel mooiere beelden
    dan sneeuw vind ik....
    Prachtige foto...complimenten!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alsof we al midden in de winter zitten, wat een ijzig geheel Gonnie, maar erg mooi. Laat dit weer gauw nog maar eens komen, beter dan die nattigheid van de laatste tijd. Ik vind het over zijn geheel een prachtige serie, maar toch springt voor mij foto nr. 9 echt uit, prachtige compositie, kleurcombinatie en achtergrond en de scherpte precies op de rijp. Zonder de rest tekort te doen vind ik ook de laatste een hele mooie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful frosted plants & mushrooms; love the light and details, beautiful compostions!
    A wonderful series, thank you.
    Have a gggggreeeaaaattttt weekend! ; )
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, wat is dit mooi Gonnie.
    Een sprookjeswereld als je dit ziet en zo mooi heb je het ook weten te vangen met je lens, mijn complimenten.
    Hier moet de eerste rijp nog komen en daar zit ik echt op te wachten ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo mooi dit Gonnie!
    ik heb helaas nog geen rijp op de paddenstoelen gezien maar ben er ook nog iet om uit geweest.
    Werkelijk een prachtig blog vol met sfeervolle platen. Wat vind ik dit toch mooi om te zien.
    Een compliment voor deze prachtige creaties.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterende macro's. Maar zo vroeg om zo'n resultaat te krijgen lukt me tot nu toe niet.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Gonnie,

    Wat een schitterende serie!!! Zo mooi qua kwetsbaarheid en sfeer.
    Wat mij wel erg opvalt is het verschil tussen de kleine en de grote versie.
    Foto 12 is prachtig in beide versies, maar in de kleine versie lijkt de scherptediepte veel groter.
    Kan aan mij liggen, maar dat viel mij zo maar op.
    Ik verschil wel duidelijk van mening met jou qua scherptediepte.
    In een aantal gevallen is het net te weinig naar mijn idee en moet je bijna zoeken naar het scherpstelpunt.
    Ietsje meer scherptediepte en het punt waar jij de aandacht op wilt leggen komt dan duidelijker naar voren voor de doorsnee kijker.
    Maar eh, meer dan op de goede weg hoor. Hele dikke complimenten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi zeg. Foto 4 is schitterend en inderdaad net een kerstkaart. Tja...en dan dat diafragma. Zit ook altijd te hunkeren om een zo groot mogelijk diafragma te kunnen pakken. Heb dit jaar dagen gehad dat ik met veel macro thuiskwam en uiteindelijk niets overhield vanwege te weinig scherptediepte in de foto's. Hoedje af voor jouw serie.

    BeantwoordenVerwijderen