Zoeken in deze blog

woensdag 31 december 2014

Even achterom kijken....


 
Oudejaarsavond is het moment om nog even achterom te kijken, voordat we het nieuwe jaar ingaan.
Al enkele jaren geleden riep Yvonne ons op om een jaaroverzicht te maken. Een prachtige manier van terugblikken, die inmiddels bijna traditie is geworden.
 
Ik begin met de ruziënde groenlingen. De winter is niet streng, maar door het voeren in de tuin komen er veel vogels. Groenlingen laten een ander niet zo maar toe op de voederplek en er ontstaan steeds kleine schermutselingen.
 
 
In februari fleurt een grote bos tulpen de kamer op. Bijna uitgebloeid staan ze helemaal open en worden daardoor erg fotogeniek. Heel zachte tinten compleet vervagend, maar ook felle kleuren met duidelijke lijnvoering.
 

Vorig jaar ging ik op pad met de IVN in de hoop de blauw kleurende heidekikker te spotten. Maar het weer werkte niet mee en de enige blauwe kikker die ik te zien kreeg was een bevroren exemplaar, waarschijnlijk blauw van de kou.
Dit jaar krijg ik van Jowan Iven de tip waar ze zitten en samen met Yvonne en Loes spelen we een hele middag in de zon in een vennetje. De kikkers verleiden ons voor hen te knielen en uiteindelijk plat op de buik te gaan om ze verkikkerd in hun bolle ogen te kunnen kijken.


In april kleurt Facebook blauw door de prachtigste foto's van het Hallerbos. Het lukt me niet er heen te gaan. Maar op een ochtend ontdek ik in het park achter het huis wilde hyacinten. Een mooie landschapsfoto zit er niet in, maar met de macro kan ik hier natuurlijk goed uit de voeten. Zo lig ik een zondagochtend lang plat op mijn buik en word regelmatig even door een hondenuitlater aangesproken. Ik stuur deze foto in voor de maandwedstrijd bij Roots met het thema blauw en hij eindigt op de tweede plaats.


In mei ga ik met Loes fotograferen en we belanden ook in de Groene Jonker. Het waait nogal en het blijkt lastig fotograferen te zijn. Daar treffen we ten slotte een snorrende snor aan die er even goed voor gaat zitten. Een foto met mooie zachte keuren. Later in de maand kan ik parende kluten schieten op Texel. Mooi moment maar minder van kleur.



Eind juni huurt Loes een huisje in Brabant en ik ga bij haar op bezoek. Op een veldje overnachten tientallen heideblauwtjes. Zo mooi en ook zo lastig, maar wat hebben we heerlijke uren daar op de hei.

 
In juli ga ik naar IJsland, het blijkt echt een eldorado voor de natuurfotograaf te zijn. Vooral het ijsbergenmeer Jökulsárlón is fantastisch. Op het zwarte lavastrand ligt een aangespoeld stukje ijs en een aanrollende golf omarmt het met een lobbige schuimkraag. IJsland in een notendop: lava, ijs en zee.


Ging ik vorig jaar vaak naar De Hogt. Dit jaar valt het gebied erg tegen. Het gras staat anderhalve meter hoog en de bloemen zijn verdwenen. Maar de weidebeekjuffers zijn er nog wel. 's Morgens met dauw en het eerste licht zijn het kleine juweeltjes.


In september bezoek ik een paar keer het Weerterbos tijdens de edelhertenbronst. Minder massaal dan op de Hoge Veluwe, maar ook hier wordt het steeds drukker.


Tijdens de herfstvakantie huur ik met Loes een huisje op de Veluwe. Een hele tijd lang vermaken we ons daar met Foetsie, een bosmuisje. De rekening daarvoor betalen we in de vorm van vreselijk jeukende mierenbeten, maar wat genieten we van dit kleine watervlugge adhd-ertje.
Tot mijn genoegen wordt een foto uit deze reeks paginagroot gepubliceerd in het blad van Landschap.

 
Bij het zeer geslaagde Photofestival van Landschap in Bornem genieten we van goede lezingen en unieke beelden. Als in de dagen daarna de eerste rijp verschijnt, ga ik vol inspiratie op zoek naar kleine zwammetjes en vind ze. 


 
Het kalenderjaar loopt ten einde. Ik doe weer mee met de maandwedstrijd van Roots met het thema meesjes. Niet alleen de 3e en 1e prijs, maar ook een coverfoto levert me dit op. Dus ik kan niet anders dan eindigen met mijn kuifmeesje, ook al is hij dan al een paar jaartjes oud.
 
 
Nog een paar minuten en dan is het 24.00 uur. Tijd voor de blik vooruit: een nieuw, ongerept 2015. Ik ben benieuwd wat het gaat brengen. Ik hoop weer op pad te kunnen met mijn camera, alleen of samen met Yvonne en Loes of andere fotovrienden en te genieten van de natuur in alle seizoenen.
Alle volgers bedankt voor jullie belangstelling en reacties.
 
Een prachtig, gelukkig, gezond en inspirerend 2015!

26 opmerkingen:

  1. Hi Gonnie, with so great photos can start the new year well You and your family a happy new year
    Regards Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gonnie, ik heb het afgelopen jaar genoten van jouw blog. Vooral de diversiteit was altijd heel groot! Ik wens je veel mooie fotomomenten toe in 2015. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gonnie ook nu weer genieten van je keuze in dit overzicht van 2014. Prachtige foto's!
    Voor 2015 wens ik je veel mooie fotomomenten en alle goeds en gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat verwondert me helemaal niet, Gonnie, dat ze je muisje pagina groot hebben afgedrukt. Wat een topper. Ik ben er nog steeds weg van. Trouwens, foto 1, vind ik ook een superfoto van dit fantastische overzicht. En foto 7, wat een prachtige kleuren. Erg mooi allemaal. Ik wens je een geweldig en fotorijk 2015! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stuk voor stuk prachtige foto's, Gonnie.
    Gelukkig nieuw jaar! groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Gonnie wat een juweeltjes,jij bent inspirerend voor heel veel mensen wij hopen dat je met net zoveel plezier en met deze uitstraling het nieuwe jaar zult beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gonnie prachtige fotomomenten laat je zien.
    ik hoop dat 2015 net zo mooi mag zijn.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,

    Ze zeggen vaak dat je niet teveel achterom moet kijken, maar een terugblik op jouw succesvolle jaar is toch wel een must. Prachtige en afwisselende beelden heb je gekozen. Bij maar liefst 5 foto's was ik bij, en die beelden roepen dan ook goede herinneringen op aan al onze fijne en gezellige uitstapjes. Die hoop ik ook in dit nieuwe jaar weer regelmatig met je te maken, heerlijke samen mopperen, maar ook elkaar inspireren, leren van elkaar, en vooral níet punniken ;-)
    De foto's die er voor mij bij al dit moois extra uitspringen zijn de IJslandfoto en de bedauwde weidebeekjuffer.
    Je mooie beschrijving bij de IJslandfoto maakt het beeld nóg specialer en doet het verlangen naar IJsland toenemen. De Weidebeekjuffer is letterlijk een juweeltje.
    Lieve Gon, ik wens jou en Appie een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar en jou wens ik natuurlijk weer fantastische fotomomenten, en ik hoop daar weer regelmatig getuige van te mogen zijn.
    Dus nu de blik vooruit!

    Lieve groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi overzicht, ook heel gevarieerd. mijn favorieten zijn de kuifmees, de ruziemakende groenlingen, de kluten , het muisje en de paddenstoeltjes met rijp. Het was weer een mooi fotojaar.
    Ik wens jou voor 2015 alle goeds en weer een mooi fotografie jaar toe.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie traditie is het toch geworden hè het voorstel van Yvonne..
    ik doe het ook altijd met veel plezier, heerlijk even al die mapjes
    en fotomomenten met of zonder fotovrienden terug te halen en door te spitten....
    jij plaatst een prachtige serie, waarvan de foto van IJsland er echt uit springt voor mij!!
    een voortreffelijk fotojaar zo te zien met erg mooie momenten en prima fotovakwerk!
    Gonnie ik zit hier te genieten van je foto's en wens je een prachtig nieuwjaar, dat je veel mooie momenten
    voor je lens krijgt en vast kunt leggen een goed en vooral zo gezond mogelijk 2015!!

    lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Via Roots kom ik hier even aanwaaien... en geniet ik bewonderend - en enigszins jaloers (wil ik ook kunnen) - van je prachtige, sfeervolle foto's. Dank!

    Groet, Noortje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kunt terugkijken op een prachtig fotojaar Gonnie, wat een mooie serie heb je uitgekozen voor
    deze terugblik. Stuk voor stuk heerlijke foto's om naar te kijken en nog eens weer opnieuw te bekijken. De meest in het oog springende foto tussen al deze opnamen vind ik toch de foto van IJsland, top gezien en gedaan.
    Ik wens je alle goeds voor het komende jaar met weer veel mooie fotografie-avonturen en ik geniet graag weer met je mee via de weblog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig jaar heb je achter de rug zeg! Vol met hoogtepunten en andere pareltjes. BEdankt dat we mee hebben mogen genieten. En voor 2015 wens ik je veel mooie momenten en een rugzak vol met inspiratie.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn eerste reactie bij het zien van je mooie beelden is; "Ik kom hier te weinig!'
    Het voordeel is wel dat er veel verrassingen tussen zitten. Wat leuk die ruziënde groenlingen. Je weidebeekjuffer zag ik volgens mij al eerder, maar ook zo mooi en hetzelfde geld voor je heikikkerfoto.
    Mooie serie en ik heb iig de intentie hier vaker je foto's te komen bewonderen.

    Alle goeds voor 2015 en groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een fotojaar Gonnie er zitten weer een aantal juweeltje tussen . Al je inspanningen hebben resultaat en dat andere ook niet ontgaan, zodat met enige regelmaat in de prijzen valt . Welke is de mooiste? Ik weet het niet , gewoon kijken en genieten van al dat moois. Het komende jaar zal best wel weer een aantal mooie momenten opleveren dus wacht ik in spanning af wat voor moois er op je blog verschijnt.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Gonnie,prachtige serie foto`s! een heel fijn en gezond 2015 gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Gonnie,

    Tsjonge, wat heb jij het afgelopen jaar een hoop moois laten zien. Prachtige reisfoto's, waarbij vooral de IJslandseries erg mooi waren. Hierboven staan ook heerlijke platen en die van de edelherten blijft toch 1 van mijn favorieten. Je groenlingen is misschien wel 1 van de knapste van het afgelopen jaar. Ook het blauwtje wil ik nog even apart vermelden. Dat is ook wel een hele fijne hoor. Ben erg benieuwd of je jezelf kunt evenaren in het komende jaar ;-)

    Groetjes,
    René

    PS: Vergeet ik bijna aan te halen dat jij degene was die mij even keihard liet weten dat mijn nabewerking toch echt wel een stukkie beter kon. Nou, daar heb ik zeker iets aan gehad. Nog bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Gonnie,

    Het is geen verrassing voor mij dat je hier een bijzonder fraai overzicht laat zien. Niet alleen heb ik jouw blogs van het afgelopen jaar met veel plezier bekeken, ook de prijzen die je gewonnen hebt zeggen veel over de kwaliteit van je foto's.
    Jouw creativiteit is inspirerend.
    Ik wens je voor 2015 alle goeds toe met weer veel boeiende momenten in de natuur.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Gonnie,
    wat een schitterende en gevarieerde selectie laat je hier zien. Stuk voor stuk beelden om met veel plezier langer naar te kijken. Een goede weergave van de kwaliteit van de blogs die je het hele jaar door laat zien.
    Begrijpelijk, en zeer verdiend, dat je regelmatig in de prijzen valt.
    Voor 2015 wens ik jou weer heel veel mooie fotomomenten, en natuurlijk veel gezondheid en geluk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Laat ik nou laatst gedacht hebben dat het tijd werd voor een andere foto boven je blog ;-)
    En daar is ie dan, heel mooi, en lekker verfrissend. Goede start van het nieuwe jaar!
    Ben zelf ook hard toe aan verversing, maar weet nog niet hoe of wat.
    Komt tijd komt raad ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Loes, Ik heb tot nu toe steeds bij het begin van een nieuw jaar mijn foto gewijzigd. Ik had het eigenlijk al eerder willen doen, maar toch maar gewacht tot 1 januari.

      Verwijderen
  21. Hoi Gonnie,
    De aller beste wensen en alle geluk en gezondheid voor 2015 toegewenst!!
    Wat mooi om al deze opnames nog eens voor bij te laten komen. Echt schitterend!!
    Vooral je laatste van dat kuifmeesje is echt heel mooi. Telkens wanneer ik thuis de Roots ga lezen, zie ik die gave foto van je. Lijkt me echt te gek om op zo'n cover te staan.
    Laten we hopen op een mooi en fantastisch foto jaar!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie serie waar jij 2014 mee afsluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Gonnie,

    Een erg succesvol fotojaar sluit je af met een mooie compilatie, waarbij voor mij de weidebeekjuffer en de berijpte zwammetjes eruit springen. Ik wens je in 2015 wederom veel succes en inspiratie, maar vooral een gezond en gelukkig nieuwjaar.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Gonnie,

    OOK JIj laat hier wéér een schitterend jaaroverzicht zien met prachtige foto's. Ik heb niet al je blogs van 2014 gezien, maar wel de meeste. Ook heb ik niet bij elk blog een reactie achtergelaten, maar gezien en gelezen heb ik ze wel degelijk. Als fanatieke vogelfotograaf spreekt je eerste knappe foto mij natuurlijk erg aan, net als je laatste, maar m'n echte favoriet is toch wel foto 2! Prachtige uitsnede van de tulpen met een fraaie lijnvorming.

    Nog de beste wensen voor 2015 en ik blijf je blogs volgen!

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Gonnie,
    ik had al gezien dat je de coverfoto had gewonnen en ik vind het echt geweldig. Van harte gefeliciteerd. Ook laat je een prachtige terugblik zien met hele mooie momenten. Moeilijk om de keuze te maken maar je bent er heel goed is geslaagd. De meeste momenten weet ik nog wel en in deze terugblik val ik helemaal voor foto 6,8 ,9 en 12.

    En ook voor jou en al je dierbaren een heel mooi, gelukkig, fotogeniek maar vooral gezond 2015. Dat we ook in dit nieuwe jaar van elkaars mooie foto's en momenten mogen en kunnen genieten.

    Happy♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • New♫ ♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • Year ❷☀❶❺ ♫ ♪¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ *

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen