Zoeken in deze blog

zondag 19 maart 2017

Landschappen op Texel

 
Eind februari nemen Yvonne, Loes en ik de boot naar Texel. Heerlijk een paar dagen samen uitwaaien aan zee én op pad om landschappen te fotograferen. Geen alledaags werk voor ons drieën.

 
 
De eerste dag gaat grotendeels voorbij aan reistijd en boodschappen, maar we staan op tijd in de Slufter voor de zonsondergang. Wat een weids landschap! Ben je met macro op je eigen vierkante meter bezig, nu moeten we ervoor zorgen op een lijn te blijven omdat we anders in elkaars beeld staan.
 
 
De zon daalt, maar dat gebeurt buiten ons gezichtsveld. De lucht trekt dicht en we krijgen niet meer dan een roze gloed te zien. Jammer, maar dat is het lot van een landschapsfotograaf. We hebben de komende dagen nog meer kansen.
 


De eerst volgende kans is de zonsopkomst de volgende dag. Opnieuw gewapend met statief en filters klimmen we over de dijk in De Cocksdorp.



We zijn op tijd aanwezig en zoeken een plekje bij de paaltjes en stenen. Het is goed dat we geen haast hebben, want ik merk dat ik veel te ver van het water af begin. Steeds een stapje naar voren zorgt dat de lelijke stenen en modder uit beeld verdwijnen.



Dan blijft het hopen en afwachten wat de opkomende zon gaat doen. Tja, helaas niet zo veel. De lucht kleurt maar een beetje.
Gelukkig werken de vogels op de paaltjes mee door de 10 sec belichtingstijd bijna zo goed als stil te zitten.



De hele dag ligt nog voor ons open. Wat staat er nog meer op ons wensenlijstje? De vuurtoren, de duinen en het strand. Een mooie combi mag ook. Dat gaan we 's middags proberen.


 Helaas werkt het licht absoluut niet mee. We proberen van alles, maar het wordt niet veel.



Onze hoop vestigen we op de zonsondergang. We kiezen de pier bij de vuurtoren als locatie, maar als we er staan, zien we dat het 'm niet gaat worden. Wat te doen? Snel springen we in de auto en rijden naar Kaap Noord. We hopen op een mooie tint in de lucht als achtergrond voor de steigerpalen.



De lucht kleurt maar een klein beetje, toch zijn we blij dat we onze plannen omgegooid hebben.


Deze opname vind ik in zwart/wit ook wel goed uitkomen.
 

En als dan het licht uitgaat, doet de vuurtoren wat hij hoort te doen. Door wat verder het water in te lopen krijg ik de weerschijn in het water.
 

De volgende dag begint met regen, maar of we het droog houden zal in een ander blog te zien zijn.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie,
    ik had begrepen dat het weer jullie die week niet meezat, maar je laat hier evengoed schitterende platen zien. De eerste drie hebben prachtig licht en "woeste" luchten, die mooi weerspiegeld worden in het water. Echte "waddenfoto's". Deze spreken mij erg aan.
    De paaltjesfoto's hebben een heel andere sfeer, serener, en ook heel mooi van kleur.
    Complimenten, ik vind het een knappe serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke belevenis is het toch geweest, mooie foto's zitten er tussen, in zwart/wit is de foto prachtig geworden, vaker doen. Ook onze uitjes moeten we vaker doen, wat is het toch altijd gezellig om met z'n drietjes op stap te gaan. Foto 5 is voor mij echt een toppertje, zo mooi rustig en de kleuren toppie. Ik heb er weer van genoten...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen al om daar te zijn is al een feest en ja het weer laat zich niet dwingen,maar jullie zijn ook niet zomaar uit het lood geslagen ter plekke komen er de mooiste ideeën tevoorschijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Dat heb je knap gedaan. Prachtige beelden.
    Foto's 6, 10 en 11 vind ik ontzettend knap gedaan en zouden niet misstaan aan de muur. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie,
    Ook jouw beeldverslag van de Waddentrip mag er zijn.Voor iedereen herkenbaar die er ooit geweest is. Het is de kunst om de sfeer te pakken te krijgen. Voor mij is dat heel mooi gelukt met nr 4, 6, 9 en 10. De zwart-wit versie van 10 is ook heel geslaagd.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijft een prachtig eiland. Je hebt het landschap daar schitterend vastgelegd.

    groet
    Peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's heb je daar gemaakt Gonnie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    ik vind het maar knap hoor.
    Je beelden zijn toch echt heel mooi geworden emt ook mooie diepte erin.
    Foto 6 en 10 vind ik de mooiste uit deze serie maar dat is mijn smaak.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Gonnie,

    Grappig dat jij (en Loes ook) de beelden hebben gemaakt, welke ik in mijn hoofd had.
    Helaas was ik aldoor op de verkeerde tijd op de verkeerde plekken en werkte het weer niet mee.
    Ik ben wel benieuwd of jullie daar altijd een filter voor gebruiken.
    Foto's 6 en 10 zijn de mooiste uit de hele serie in mijn ogen. Zo wil ik ze nou graag eens maken.
    Toch maar eens een workshopje aanvragen bij jullie ;-)
    Volgende keer iets meer vogeltjes weer he ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René, bij 6 en 10 heb ik inderdaad filters gebruikt om langere sluitertijden te krijgen. Bij nr 8 het polarisatiefilter om de reflectie eruit te halen.
      Je bent altijd van harte welkom, lijkt me gezellig! En geloof me, ik wilde heel graag vogeltjes fotograferen. Dus we moeten maar eens afspreken. Dan nemen wij jou een keer mee voor landschappen en jij neemt ons mee voor de vogels.
      Groeten, Gonnie

      Verwijderen
  10. Wat een mooi eiland is het toch, de zonsopkomst in Cocksdorp vind ik toch heel erg mooi hoor ! En ook de zonsondergang prachtig vastgelegd al moet ik eerlijk zeggen dat ik de zwart/wit foto het mooist vind. Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We hadden niet de lichtomstandigheden die we graag gewild hadden maar je hebt er toch wat moois van weten te maken. De Slufter is een interessant gebied voor de groothoek, daar moeten we nog maar eens in de herkansing gaan.
    Je ochtendbeelden bij het haventje zijn mooi met gelukkig toch nog wat kleur, lief van de vogels dat ze stil bleven zitten ;-)
    Onze haastig genomen beslissing om naar Kaap Noord te gaan was een goeie, denk dat ik die foto's toch wel de mooiste van de serie vind.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ondanks dat het weer niet meewerkte heb je toch een mooie serie weten te maken.
    De foto's met de steigerpalen zijnprachtig en de z/w omzetting is extra mooi.
    De Slufterfoto's mogen er trouwens ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastisch eiland. We komen er al 10 jaar en gaan elk jaar weer. Groetjes, Karin.

    BeantwoordenVerwijderen