Zoeken in deze blog

vrijdag 1 januari 2021

                                                       Overzicht 2020


januari 2020

In 2020 heb ik niet eenmaal geblogd, toch vind ik het leuk om een overzicht te laten zien van het afgelopen jaar. Door de lockdowns ben ik ook niet altijd op pad geweest. Maar, met hier en daar wat stiekem schuiven, is het gelukt om voor elke maand een foto te kiezen.

In januari zijn dat heel kleine slijmzwammetjes op een eikenblad, gevonden in de tuin. Ze zijn zo klein dat de druppel met het blote oog niet eens te zien was. Inmiddels heb ik een Laowa ultra macrolens en weet ik hoe ik moet stacken, dus een vergelijkbare foto wil ik komend jaar graag nog eens maken.

februari 2020

Samen met Jet, Yvonne en Loes een dagje "oude wijven" macro zoals Von dat noemt. In plaats van buiten op je buik in de regen, heerlijk relaxed binnen aan tafel gespeeld met voorjaarsbloemen. Ook al heb je het dan bijna allemaal in eigen hand, toch is het nog een hele uitdaging om er iets spannends van te maken.
Deze foto werd 2e in de jaarlijkse fotowedstrijd van Roots.


maart 2020

Samen met Loes Belovics zat ik een nacht in een hut te wachten of de boommarter zich wilde laten zien. In het begin van de avond kwam een havik en wat later in de avond verscheen de boommarter een aantal keer. Geweldig om hem zo in levende lijve te zien. Eigenlijk was dit in februari, maar in maart heb ik door de lockdown niet gefotografeerd.

april 2020

Nog steeds niet op pad, maar de eigen tuin biedt ook wat. De sierappel staat uitbundig in bloei en in de nabewerking ontstaat een soort aquarel.

mei 2020

Eind mei of begin juni maakt niet zo veel uit ;-) 
In juni boekte ik de hut in Marken. In mijn eentje was dat toch Coronaproof. Eindelijk weer een keer de deur uit. Het was genieten, ook al staat het gras in juni eigenlijk al te hoog voor een laag standpunt.

juni 2020

Bij een boomkweker mag ik mijn schuiltentje neerzetten bij een vossenburcht. De jonge vosjes zijn al behoorlijk groot en tegen zonsondergang gaan ze nog even chillen in het laatste zonlicht.

juli 2020

In juli komt er meer bewegingsvrijheid en ga ik samen met Loes op pad. We gaan op zoek naar structuren, die vinden we op de onderkant van boten die op het droge liggen.
Bij deze foto zie ik een draak met een gouden kikkertje (in Panama zag ik er die er sprekend op lijken) 

augustus 2020

In augustus zijn Yvonne Vergouwe , Loes en ik op de Westerheide waar we Schotse Hooglanders in de bloeiende heide treffen.

september 2020

De laatste dag van september ben ik samen met Loes in Petten om de palen te fotograferen.
Urenlang hebben we ons daar uitgeleefd met filters voor de lens, knippen van bewegend water en schuim.

oktober 2020

In september en oktober ben ik een aantal keren naar de Siberische grondeekhoorntjes geweest. Dat deze foto eigenlijk in september is gemaakt, is voor mij dus niet zo'n probleem.
Ze zijn zo fotogeniek. Elke keer heb je weer een andere setting, ander licht en daardoor andere foto's.

november 2020

Tijdens het uitlaten van de hond in het park achter ons huis, vind ik een plankje met daarop nestzwammetjes. Wow, een heel leuke soort, die ik nog nooit eerder gezien heb.
Het plankje neem ik mee naar huis en ik heb zo alle tijd en mogelijkheid om foto's te maken van dit bijzondere zwammetje

december 2020

Natuurfotografie organiseert voor de kerstvakantie een 14-daagse inspiratiecursus. Ik schrijf me in en ben aangenaam verrast. Elke dag een andere opdracht die via een video keurig wordt uitgelegd.
Dag 4 staat landschapsfotografie op het programma. Ga in je eigen buurt op zoek en let op voorgrond, midden, achtergrond en op de lijnen. Nooit verwacht dat ik deze foto in dit gebied zou kunnen maken.

Er waren natuurlijk nog andere keuzes ook, maar met deze 12 is er toch een soort van overzicht ontstaan van het afgelopen jaar. Een jaar met veel vrijheidsbeperkende maatregelen. Zoals iedereen hoop ik dat we in 2021 meer kansen krijgen om eropuit te trekken.

We zullen het zien in het overzicht van volgend jaar 😃



9 opmerkingen:

  1. Erg mooi Gonnie. Boeiend zijn jouw plaatjes altijd. Wat dat betreft weet je altijd iets extra's mee te geven met een ogenschijnlijk eenvoudig plaatje.

    Groet, en beste wensen,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst natuurlijk de beste wensen voor een goed en gezond 2021! En liefst natuurlijk met mooie en gezellige gezamenlijke foto-uitstapjes. In je jaaroverzicht tel ik 4 foto's waar bij was, en voor mijn gevoel was ik ook een beetje bij de krokussen, het kievitpulletje en het grondeekhoorntje.
    Super dat je toch een eindejaarsblog hebt gemaakt, het is zo leuk om terug te kijken en te genieten van al die mooie momenten.
    Je Krokussen springen er voor mij nog steeds uit, logisch dat je daarmee in de prijzen viel. De Boommarter heeft het bij mij niet gehaald. Ik ben nog steeds 'jaloers' op je Nestzwammetjes, zulk bijzonder spul én een prachtige foto.
    Je vossenproject was wel en hoogtepunt denk ik en ik heb bewondering voor je geduld, geduld dat mooi beloond werd.
    Je foto van Petten is zonder meer ook een topper. Je sluit ondanks alle beperkingen een mooi fotojaar af, op naar het volgende!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Gonnie,
    erg leuk om te merken dat bij veel mensen die nauwelijks nog bloggen, toch het einde van het jaar voor "blogkriebels" zorgt. Fijn dat het bij jou ook zo is, want je laat altijd prachtige foto's zien. Zoals nu ook; een heel mooie en diverse serie. Voor het komend jaar wens ik jou alle goeds en hopelijk kunnen we dan weer wat verder van huis op fotojacht.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Beperkingen kunnen je dwingen tot improviseren. Er blijkt dan vaak meer mogelijk dat je aanvankelijk denkt. Aan deze serie is niet te zien dat je gehinderd werd door de maatregelen rond Covid-19. Ik had al gedacht dat je gestopt was met bloggen, dus ik was verrast door een reactie op mijn jaaroverzicht. Van het een komt het ander en nu bekijk ik hier jouw overzicht. Zoals ik kon verwachten is het niet alleen gevarieerd, maar ook heel knap gedaan. Zelfs de modernste technieken heb je al gebruikt.
    Ik wens je toe dat het een mooi fotojaar wordt en dat het met jou en je naasten goed zal gaan.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's allemaal!!
    En je hoeft inderdaad niet ver van huis om iets moois te zien.
    Ik kwam je blog bij toeval tegen en ik hoop dat je er toch mee door blijft gaan.
    Mij heb je iig als nieuwe volger :-)
    Groeten van Marianne
    https://fitenvijftigplus.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Gonnie,

    Allereerst de beste wensen voor 2021. Maak er een mooi jaar van.
    Leuk om weer eens wat werk van jouw hand te zien. Mooie beelden en grappig om te lezen dat je heel regelmatig met Loes en Von op pad gaat. Die vriendschappen heb je toch mooi aan het bloggen overgehouden.
    Je laat met je selectie zien dat je een veelzijdige fotograaf bent, maar dat wist ik natuurlijk al.
    Je laatste foto is wel een hele fraaie. Die wolkenstreep maakt hier voor mij het beeld. Het was leuk om je foto's van de cursus op FB te zien. Inderdaad leuke en leerzame opdrachten en ik hoop dat je daarmee je openingsfoto in 2021 verder kunt perfectioneren.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om na een blogloos jaar toch zo'n mooi jaaroverzicht van jou te zien , Gonnie
    Wat een afwisseling in je foto's, krokus, boommarter, palendorp en dat schattige grondeekhoorntje zijn mijn favorieten. De vosjes, dat is wel het mooiste natuurmoment, want zo'n burcht is natuurlijk vele malen spannender dan een in de AWD.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    allereerst de allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar.
    Je hebt dan niet geblogd maar hebt ook niet stil gezeten :-)
    Ik zie hier werkelijk 12 prachtige platen voorbij komen. Mooi van kleur en helderheid.
    Echt onwijs mooi om te zien. Ik kan dan ook geen mooiste aanwijzen want ik had deze dus ook niet gezien ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig overzicht Gonnie.
    De één nog mooier dan de ander.
    Kiezen kan ik ook niet ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen