Zoeken in deze blog

dinsdag 31 december 2019

Een jaar in vogelvlucht

 
Er was een tijd waarin ik veel blogde, maar in het afgelopen jaar plaatste ik slechts 1 blog, het traditionele jaaroverzicht. Of het ligt aan social media zoals Facebook of anders omgaan met je tijd, ik weet het niet.
Het wil niet zeggen dat ik niet meer fotografeer. Dus om toch nog even wat van me te laten zien het overzicht van 2019, met daarin zoals de traditie dat wil 1 foto per maand.
 
 
januari
 
In januari bezocht ik de vogelhut van Gerwin Kieboom. Ik boekte al ver van te voren en hoopte op sneeuw. Die lag er die week. Maar in de nacht voor mijn bezoek regende het en werd alle sneeuw weggevaagd. Het dunne laagje ijs zorgde nog voor een winterse touch. Het koolmeesje lijkt als een ballerina op het ijs te dansen.
 
 
februari
 
Met een korte periode van vorst reed ik naar de Vessemse Vennen in mijn omgeving waar ik al vaker foto's van plaatste. De reflectie van het riet in een mooie ijsrand wordt de vertegenwoordiger van deze maand.
 
maart
In het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met het uitproberen van meervoudige belichting in de camera. Bij deze opname heb ik een tak tegen de lucht gefotografeerd en daarna de camera naar de grond gericht. Het lijkt alsof er beeld in het water is gemaakt, wat niet zo is. Een leuk effect.
 
april

Eind april/begin mei gingen Loes en ik een paar dagen naar Noord Holland. In Wildrijk leefden we ons uit op de boshyacinten. Een zacht, impressionistisch beeld door de tere kleuren en de beweging van de camera.
 
mei

In datzelfde uitje, maar toch echt in mei, huurden we de hut in Balgzandpolder. Een ochtend met eventjes prachtig licht en een keur aan allerlei watervogels.
 
juni

In juni stonden de bermen vol wilde, bonte bloemen. Een lust voor het oog.
 
juli

In de zomer ging ik weer samen met Loes op pad naar de Kampina, waar we de heideblauwtjes vonden.
 

augustus

In een ander gezamenlijk uitstapje bezochten we tijdens de reeënbronst de Hilversumse Heide.

september

Oei en dan ga ik even smokkelen. Deze foto is begin oktober gemaakt.
Jowan Iven presenteerde eens bij VNFE (Vereniging Natuur Fotografie Eindhoven) een prachtige serie over bomen. Die maakte veel indruk op me. Ook schreef hij over meervoudige belichting.

Toen ik met hem een dag op pad mocht voor aanwijzingen in de praktijk zei ik natuurlijk geen nee ;-)
Ik was ontzettend blij toen ik met deze foto thuis kwam.
 
oktober

Loes kreeg een tip over het voorkomen van Siberische grondeekhoorntjes in de bossen van Tilburg.
We troffen een grijze, regenachtige dag. Op een mooie dag ging ik terug en kon in een fraaie herfstsetting deze Knabbel of Babbel kieken.
 
november

In november werd Facebook plotseling gebombardeerd met foto's van springstaartjes. Deze ieniemienie beestjes die maar nauwelijks met het blote oog te zien zijn, zitten overal in je tuin. Een heerlijk projectje waarvoor je dus de deur niet uit hoeft te gaan. Met macrolens en 3 tussenringen en dan nog croppen.
 
december

Dichter op dat kleine spul komen, gaat veel beter met een ultra macrolens.
Daarvoor is de Laowa 25 mm een fijne aanwinst. Op zoek naar springstaartjes ontdekte ik heel kleine slijmzwammetjes op een eikenblad. Uit de hoedjes kwamen belletjes die openspatten. Een nieuwe wereld om te ontdekken.

En dan zit het jaar 2019 erop. Op fotografisch gebied een jaar met leuke uitstapjes, vaak met Loes maar ook met leden van Fotogroep Veldhoven. Ook waren er regelmatig bezoekjes aan een vogelhut met Anne-Marie en Jan. Het uitproberen van nieuwe dingen, zoals dubbele beelden in de camera, meervoudige belichting in de camera, maar ook met het inzoomen op microformaat houdt me lekker bezig. Kortom ik geniet nog volop van mijn hobby fotografie!

ps Sorry, maar de grootte van het lettertype blijft verspringen. Geen idee hoe dat te verhelpen.

13 opmerkingen:

  1. Lieve Gonnie, ondanks dat we geen blogjes van je hebben gezien ben je lekker bezig geweest. Een prachtig overzicht laat je zien. Denk dat ik ook maar eens naar Drunen moet gaan...wat zie ik op de blogs daar mooie foto's vandaan komen. En een nieuwe objectief erbij..?? dat geeft mooie beelden..Ga lekker zo door in 2020, zien we de foto's niet via de blog, dan wel via facebook..de beste wensen voor 2020 in alle opzichten.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar Gonnie, dat we maar weer veel mooie uitstapjes mogen maken en genieten van onze prachtige hobby! De aanschaf van je Laowa 25mm op de valreep van het oude jaar lijkt me een geweldige aanzet om in dit nieuwe jaar weer de prachtigste foto's te gaan maken, het begin is er in elk geval al, een heerlijke ontdekkingsreis in het miniwereldje van de natuur!
    Oeps, je moet toch echt wel weer vaker een blogje maken, want je lijkt het verleerd te zijn met deze layout.... maar het mag de pret niet drukken, want in de slideshow komen de kleine fotootjes verrassend mooi tot leven! 't Worden bij jou steeds meer kunstwerkjes, prachtig om te zien hoe jij je ontwikkelt, ga vooral zo door en geniet er van!

    Lieve groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om toch weer een jaaroverzicht te zien! En wat een mooie en creatieve foto´s.
    De beste wensen voor het nieuwe jaar, groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Gonnie,

    Allereerst de allerbeste wensen voor 2020. Leuk om weer eens iets van jouw hand te zien en leuk om te lezen dat je nieuwe dingen uitprobeert en je verder probeert te ontwikkelen. Maar aan de andere kant blijf je ook bij het wat meer traditionele werk zoals een fotohut, de Siberische Grondeekhoorns en de bronstige reeën. Alles bij elkaar maakt het jou toch erg veelzijdig en dat is dan ook weer aan jouw overzicht te zien. Ga vooral zo door en ik wens je een mooi fotojaar toe. O ja en laat gewoon eens ieder kwartaal een kort overzichtje zien ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Gonnie,
    leuk dat je toch een eindejaarsblog hebt gemaakt. En zeker leuk om te zien dat je ook nog volop met fotografie bezig bent. Je startfoto van het koolmeesje is subliem. Maar ook je experimenten pakken goed uit, zoals de dubbele belichting van maart en je springstaartje tussen de bling-bling.
    Voor 2020 wens ik je weer veel mooie fotomomenten en verder ook alle goeds.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gonnie....

    Jij ook alleen maar hier voor het jaarlijks overzicht..
    ik ook!! nou ja niet helemaal waar, heb nog 1 gewone blog geplaatst!
    Mooie overzicht, blij dat je ook nog fotografeert...FB en Insta slurpen
    tijd ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee!!
    Mooi overzicht heb je, mooi de foto even in de lightbox bekeken!
    prachtig foto werk, vooral de meervoudige belichting van de boom, ik ben er ook
    wel eens mee bezig, maar blijf het lastig vinden, deze van jouw is super!!
    Misschien word het voor mij eens tijd er weer iets meer mee te gaan doen
    ik wens jou in ieder geval een heel fijn en zo gezond mogelijk Nieuwjaar,
    geniet van de fotografie, we komen elkaar vast met onze foto's wel weer ergens tegen!!

    vriendelijke groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om weer een blog van jou te zien. En met dit jaaroverzicht zie ik dat je zeker niet stil heb gezeten, van creatief, abstract tot de mooie heideblauwtjes en de prachtige reeën, een erg mooi overzicht. En niet te vergeten de vogelfoto's en die superleuke siberische grondeekhoorn in herfstsfeer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Connie
    eine super Auswahl , das Jahr war erfolgreich für Dich
    alles gute für 2020 und viele schöne Fotomotive und Momente
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,
    leuk om weer wat werk van je te zien en wat voor werk.
    Ik zie echt hele mooie foto's en dat is dan ook echt genieten.
    Deze serie is dan ook echt vakwerk :-)
    Ik wens je ook voor dit jaar veel mooie momenten.
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Gonnie.
    Fijn om weer foto's van jou te zien (zou je vaker moeten doen ;-)))
    Prachtig overzicht van het afgelopen jaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het was een prachtig jaar, zo te zien. Maar ik weet zeker: je mooiste foto moet je nog maken!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg mooi overzicht Gonnie.

    groet,
    Janny en Peter

    BeantwoordenVerwijderen