Zoeken in deze blog

zondag 19 april 2015

Slanke Sleutelbloem met Slak


Nu de temperatuur af en toe tot zomerse waarde stijgt, gaat het snel in de natuur. Naast bosanemoontjes zijn ook slanke sleutelbloemen echte lentebloemen. Maar ja waar staan ze? Ik probeer het via een melding bij Waarneming.nl, maar ik kan geen sleutelbloem ontdekken.
Dan krijg ik van Jowan Iven  een locatie door. Al van de grote weg zie ik de bermen zacht geel kleuren. De dag erna ga ik met Anne-Marie van Alem naar nog een ander plekje. Ook hier staan er ontelbaar veel. Aan de slag dus maar.




Ik begin meteen bij de auto. Er staan plantjes dichtbij het water en er zitten zelfs nog wat waterdruppels op de bloemetjes.



Ik probeer ze door het gras heen te fotograferen. Het is nog een lastig plantje, de bloemtrossen zijn best groot. Wil je er meer scherp hebben, dan wordt alles wat in de directe omgeving staat ook scherp. En die scherpe grassprieten bederven het beeld.


Maar ik klaag niet; het zonnetje schijnt en de witte paraplu doet zijn werk. Helaas is het steeltje van de plu aan de korte kant omdat ik hem vast steek in de grond. Ik heb beide handen namelijk nodig voor mijn camera. Dat betekent dat ik me onder de paraplu moet wurmen om bij mijn onderwerp te komen en nog een keer als ik klaar ben om hem te trekken. Hoe doen anderen dat?



 
Er zitten best veel slakjes in de buurt van het water. Af en toe werkt er eentje aardig mee. Ze blijken nog best wel een stevig tempo te hebben en hun kopje draait met de tasters en ogen op steeltjes alle kanten op.
 
 
De volgende dag ga ik met Anne-Marie op pad. Dezelfde plantjes en ook bij een sloot. Lekker tegen het licht in werken geeft mooie bokeh. Al wordt wel een druk beeld.
 

Ik bekijk mijn beelden op mijn display van mijn nieuwe D750, onder andere gekozen voor het kantelbare schermpje. Plotseling valt me op dat ik nog wel erg veel beelden kan maken. Verdorie mijn camera is door het resetten van de RAW naar de jpeg stand gegaan.



Ik weet nu dat de slakjes leuke modellen zijn en ga ermee verder.

 
 



Heerlijk de lente, fijn om buiten te zijn en onderwerpen genoeg om te fotograferen.

30 opmerkingen:

  1. Wonderful and soft photos!

    Greetings
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fraaie achtergronden heb je kunnen maken Gonnie! Een geslaagde serie van zowel bloemen als slakjes.

    gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De slanke sleutelbloem heb je prachtig kunnen fotograferen. De slak op de stengel van deze bloem is schitterend.
    Heel fraai allemaal Gonnie.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Slanke Sleutelbloem ken ik niet, wél de Stengelloze Sleutelbloem, maar die zie je dan ook overal. Deze is veel fotogenieker, dat is duidelijk. Een fraaie serie, vooral 8-12 vind ik erg mooi. Je had ook wel mazzel dat de slakjes mee wilden werken.
    Dat gedoe met een paraplu zie ik ook altijd voor me, daarom heb ik er ook - nog - geen een ;-) je moet dan eigenlijk met zijn tweeën zijn.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geniet helemaal met je mee! En slakken zijn mijn favoriet, mooi gedaan hoor!

    Groetjes, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stuk voor stuk prachtige foto's Gonnie, ik zit er van te genieten.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom meteen even kijken. Zag het op FB, maar ik loop giga achter met blogs bekijken. Dit heb je heel mooi en schilderachtig gedaan, Gonnie. De foto's met het slakje zijn mijn favorieten en dan met name 10 en 11. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Gonnie, Dit heb je wel heel mooi in beeld gebracht. Schitterend de foto's met slak.
    Groetjes kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,
    Wat ontzettend mooi!! Prachtig om te zien hoe je dit voor elkaar gekregen hebt.
    Foto 3 vind ik erg mooi en geeft een rustig beeld. Over rust gesproken..., die slak is natuurlijk helemaal te gek. Geweldig!!
    Het is inderdaad telkens prachtig weer om op pad te gaan, mits je op zo'n dag natuurlijk niet hoeft te werken.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow, dat slakje, die doet het echt goed op je foto's. Je laatste foto met slak is voor mij de absolute nummer 1 van deze serie, maar ook foto 8 (bloem zonder slak maar wel met mooie bokeh) vind ik geweldig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Wat een lieflijke, zachtgetinte bloemetjes zijn dit. Je hebt er prachtige opnamen van gemaakt. Vooral die met tegenlicht op 8 en 9 spreken me erg aan. En het slakje op 11 - mooi istie.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,
    Niet alleen de composities en kleuren van de bloemen zijn heel mooi geworden, het slakje was bovendien een welkom model. Het is vrijwel ondoenlijk om een favoriet te kiezen, maar nr 12 is het van de slakkenfoto's geworden. Wat betreft de bloemen gaat mijn voorkeur uit naar 4 en 5. Prachtige opnamen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's van dit bijzondere plantje. Ik ben er in het weekend o.a. voor naar Z.Limburg gegaan. Daar vind je nu ook andere bijzondere voorjaarssoorten als daslook, reuzenpaardenstaart, bosanemoon, gele anemoon, veilbloem, gevlekte aronskelk en vingerhelmbloem.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O wat een mooie blog is dit Gonnie, heel mooie bloemetjes zijn het met een fijn zacht kleurtje,
    maar wat je zelf al zegt het lijkt me nog niet zo eenvoudig om ze echt mooi te fotograferen.
    Jou is dit wel gelukt en mooi te zien alle verschillende benaderingen, echt genieten al die mooie
    zorgvuldig gemaakte opnamen. Ook de foto's met de slak vond ik heel geslaagd, wat mij betreft ondoenlijk om hier een absolute favoriet uit te pikken, een inspirerend blog! En veel plezier met je nieuwe camera!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om eens een andere lentebloeier te zien dan de eeuwige bosanemonen. Mooi in beeld gebracht, want het zijn inderdaad best lastige bloemetjes.Het zachte geel geeft een echt lentegevoel.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Gonnie,

    Je zult de oplossing moeten zoeken in een verlengstuk. Ik weet niet of je altijd je driepoot bij je hebt, maar met wat elastiek of iets dergelijks kunt je het parapluutje vastmaken en dan kun je het in hoogte verstellen en met een draaikop kun je het ook nog kantelen. Anders misschien iets in de richting van de onderkant van zo'n strandparasol. Je weet wel, het gedeelte dat je in de grond steekt.

    Maar ja, nu naar je serie foto's. Je hebt weer een hoop schitterende beelden gemaakt zeg. Ach, jpeg maakt niet zo heel veel uit, je moet alleen beter je camera instellen.
    De foto's met het slakje zijn schitterend. Het enige dat ik toch wel jammer vindt, is dat het huisje niet overal scherp is. Ik snap het dilemma ivm de scherptediepte, maar een iets kleiner diafragma had denk ik wel gekund. Nu is het erg mooi, maar net niet super.
    Nogmaals, een prachtige serie!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Gonnie, het is altijd leuk om naar jouw macro's te kijken. Wat ziet het er teer en broos uit. Je weet de sfeer wel goed te raken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow Gonnie wat is dit mooi.
    Prachtig dromerig sfeertje, mooi met die zachte kleuren.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Gonnie.....

    wat heb je weer een fijne serie...
    hier kan ik wel warm van worden, prachtige composities...
    mooie kleuren en achtergronden! maar mijn favorieten zijn
    de laatste 2...prachtig het slakje de sprietjes en de bokeh rondjes!!
    erg mooi gedaan

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een hele mooie en sfeervolle serie Gonnie. Je hebt het over je nieuwe D750 en is dat dan de Nikkon?
    Verder werkelijk mooie foto's en vooral die met dat slakje vind ik geweldig, foto 6, 11 en 12. Als het weer zo mooi is dan maakt een jpeg niet zoveel verschil met een RAW.
    Heerlijke serie met een groot genietgehalte.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat lijken me zeker geen gemakkelijke bloemen om te fotograferen, maar je bent er goed in geslaagd!
    De eerste en de laatste twee springen er voor mij uit, zo mooi gespeeld met het licht, en ook nr 9 is schilderachtig mooi. Ik krijg bij het zien van deze serie zin in macro, maar ik geloof dat er eerst iets anders op de agenda staat.....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Gonnie,

    Ik loop ook behoorlijk wat achter met mijn reacties, dat heb je natuurlijk als je liever in het veld zit (ligt) dan achter de computer en zeker in deze prime-time in de natuur.
    Prachtige beelden en ja balen natuurlijk als je je camera ongewild in een verkeerde stand hebt staan, typisch iets bij het in gebruik nemen van een nieuwe camera. Maar, aan deze beelden te zien heb je een goede keuze gemaakt met deze full-frame. Ik vind nr. 8 een hele mooie, maar vooral de laatste twee door het schitterende bokeh zijn super, al zou ik bij de laatste in de bokehring links boven even dat vlekje weggehaald hebben. Hopelijk is het geen stof op de sensor van je nieuwe camera.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi, Gonnie,

    Prachtige serie mooi soft gekleurde slanke 'juffers' ook de slakken serie is fraai en als malakoloog zou me dat erg moeten aanspreken maar ik heb ze liever niet op mijn sleutelbloemen!

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie serie met oog voor detail. Zelf heb ik bij sleutelbloemen altijd het probleem om de kleur geel zo natuurgetrouw op de foto te krijgen. Gaat bij mij al vlug richting blauw of groenachtig...is je hier echter goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hele mooie serie Gonnie. En dan dat slakje, prachtig in beeld gebracht.
    Wat betreft het parapluutje kan ik je een bankstick aanraden die vissers ook gebruiken.
    Dan kan je het parapluutje op de gewenste hoogte zetten.
    Zelf heb ik een homemade setje van aluminium "tentstokjes". Maar zelfs met bamboestokjes kan je iets maken.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Jowan, dit is inderdaad wat ik zoek. Nu nog bekijken of de paraplu daarin past.

      Verwijderen
  26. nu snap ik waarom jullie er zo naar keken, wat is dit een mooi bloempje om op de kiek te zetten. Je bent lekker aan het stoeien geweest met het paraplutje, maar de resultaten zijn prachtig om te zien. Zal ook even op waarneming kijken of ze hier ook bloeien. Dit is een beetje zachtgeel, en glimt niet zo, dat moet wel gaan lukken...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen