Zoeken in deze blog

zaterdag 27 juni 2015

Orchideeën in de Viroin

Bergnachtorchis

Vlinders in de Viroin was mijn laatste bericht en die vlinders waren mijn belangrijkste doel van het weekend in het zuiden van België. Op zondagmiddag volgen we er een workshop  gegeven door Bob Luijks in samenwerking met Landschap vzw. De Viroinvallei staat bekend om zijn vele orchideeën soorten die er groeien. Aanvankelijk heb ik er niet zo veel mee. Maar eenmaal plat op de grond met mijn neus dicht bij de bloemen zie ik de schoonheid ervan.

Hommelorchis


Hoewel we pas 's middags met Bob op pad gaan, beginnen we zelf al 's ochtends vroeg. Het valt nog niet mee om er creatieve beelden van te maken. Misschien dat Bob ons daar later op de dag mee kan helpen.

Hommelorchis
Een van de mooiere soorten is de Hommelorchis die er in verschillende tinten bloeit.

Hommelorchis
 
Hondskruid
Bob kent de verschillende soorten bij naam en hij weet door zijn goede voorbereiding twee kleine, zeldzame Vliegenorchissen te staan. Twee van die smalle stengeltjes in het grote gebied, je moet ze maar vinden. Heel voorzichtig manoeuvreren we ons om deze unieke orchideeën heen.

Vliegenorchis
 

Poppenorchis


De Bokkenorchis, zo genoemd door zijn geur, haalt het blog niet. De Poppenorchis wel. De orchideeën blijken fantasievolle namen te hebben. Bij de Aangebrande orchis krijg ik hulp van Bob. Op mijn vraag hoe het beter kan, helpt hij mij de stengel van de bloem te laten vervagen in de ondergrond. Weer iets geleerd.

Aangebrande orchis
Behalve orchideeën groeien er allerlei wilde bloemen en grassen. Het is echt een heerlijk middagje buitenspelen.

Bloedooievaarsbek


Geelhartje



 
Tegen het einde van de dag, als we ons nog steeds prima vermaken met het Geelhartje, krijgt Bob een telefoontje van Landschap vzw. Of we interesse hebben in een Oehoe? Niet direct een macro-onderwerp, maar iedereen is enthousiast. Omdat ons huisje tegenover de steengroeve met Oehoe ligt, kunnen we snel onze telelenzen halen. Een leuke afsluiting van de dag.
 
 
Oehoe
 
De volgende dag gaan we op zoek naar vlinders en vinden bij toeval het in het wild zeldzaam voorkomende Knikkend Nagelkruid. Hoewel Loes het direct op naam brengt omdat haar tuin ermee vol staat.



Knikkend Nagelkruid
Knikkend Nagelkruid
We sluiten ons geslaagde weekend af op de Roche de Lomme met een prachtig uitzicht over de vallei.
 
Roche de Lomme
 
Was ik aanvankelijk niet echt geïnteresseerd in orchideeën, ben ik nu al licht met het virus behept. Want eenmaal thuis, was mijn eerste uitstapje naar een weiland vol met weer een andere soort orchidee.

20 opmerkingen:

  1. Grappig toch, dat je er eerst niets mee hebt, en nu enigszins last hebt van het virus ;-)
    Ik moet zeggen dat jij de slag ook aardig te pakken hebt gekregen, het sfeertje dat jij bij de Bergnachtorchis hebt verkregen zocht ik ook, maar kon ik niet vinden. Idem het Hondskruid, dat volgens mij de Muggenrorchis is.
    Al dan niet met hulp van Bob heb je de Aangebrande Orchis wel heel fraai in beeld gezet, wow! ik zag er niets in omdat hij al half was uitgebloeid, maar daar zie je bij jou eigenlijk niets van.
    Je Bloedooievaarsbek is een schilderachtig juweeltje!!

    Goed bezig geweest Gonnie, hier krijg ik inspiratie van!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je tripje naar de Viroin heeft je een aangenaam virus opgeleverd! En je laat met je schitterende foto's wel zien waarom je nu in de ban van orchideeën bent. Ik vind het stuk voor stuk juweeltjes en kan eigenlijk niet kiezen wat ik nu de allermooiste vind, zo mooi in harmonie allemaal, met zulke foto's zul je meer mensen aansteken met je virus. Ik ben ook benieuwd naar je volgende orchideeënblog.
    De andere bloemetjes heb je trouwens ook prachtig vastgelegd, waarbij de bloedooievaarsbek er voor mij toch wel extra uitspringt.
    De oehoe was natuurlijk een mooi buitenkansje, bijzonder om die te kunnen fotograferen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gonnie, ik heb genoten van al het moois aan orchideeën wat je weer op een heel bijzondere manier hebt weten te fotograferen. Prachtig. En voor mij als vogelliefhebber is de oehoe een extraatje, wat geweldig dat je die hebt kunnen waarnemen en op de foto hebt kunnen zetten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's, puur genieten ! Ik vind ze stuk voor stuk mooi maar vooral het geelhartje springt er voor mij uit, heel erg mooi vastgelegd ! Gr. Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Gonnie
    mooie foto's van die bloemen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gonnie,
    zo zie je maar weer: onbekend is onbemind; onderwerpen gaan voor je leven als je je er echt in verdiept.
    Een prachtige serie heb je ervan kunnen maken. Mijn favoriet hiervan is het geelhartje (oeps, da's geen orchidee toch?). Ben benieuwd naar je "orchideeën dicht bij huis".
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gonnie jij valt van de ene verslaving in de andere maar je beleeft het tenminste heel intens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n orchideeën-fan. Ze zijn mij te stijf. Jij hebt er overigens wel prachtige foto's van weten te maken, Gonnie. Vooral de foto's van de hommelorchidee vind ik erg mooi. Misschien is die plant toch iets minder stijf. En het Geelhartje (had ik nog nooit van gehoord) is ook schitterend. 3 en 10 zijn mijn favorieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind ze mooi, fijne zachte tinten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi en inspirerende foto's. Ik ga echt helemaal voor de bloemetjes, maar de Oehoe is een waardige afsluiting
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Wat heb je dit mooi gedaan, wat een prachtfoto's!!
    Hele mooie sfeerbeelden met die beperkte scherptes en de mooie kleuren in je achtergronden. Deze tak van fotografie ligt jouw ontzettend goed. Leuk om zo'n foto uitstapje over de grens te maken.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie Orchissen. Ik wist niet dat er zoveel soorten waren. De afgelopen week heb ik er honderden gezien (Alpen), maar slechts van één soort (volgens mij). Weer wat geleerd dus.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie,
    Wat is dit weer een prachtige reeks. Ik vind de bergnachtorchis tegen een lichte achtergrond niet zo mooi tot zijn recht komen. De andere orchissen vind ik dan ook een stuk mooier. Het moet wel een belevenis zijn om zoveel mooie orchissen te zien en je dan te kunnen uitleven. En wat een geluk met de oehoe.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I really enjoyed those miniatures orchids; they are really special. I was impressed with picture #4 and as I understood, the flowers are different in colors on the same plant!
    All your pictures are beautiful but I really like #3, 4, 7, 10 & 13.
    Thank you for sharing these little beauties.
    Kind regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Gonnie,

    Wat een schitterende reeks foto's. Toch heb ik een paar favorieten in de hele serie.
    Nummer 5 is voor mij de onbetwiste winnaar. Wat een heerlijke combinatie van kleuren.
    De eerste foto van het nagelkruid is ook zo'n fraaie net als het geelhartje.
    Je laatste foto is een fantastische afsluiter.
    Leuk dat je er zo'n foto bij hebt die zo heel anders is.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Gonnie,

    Ik vind de (sub)tropische orchideeën in het tuincentrum meestal ook wat stijfjes, maar als je deze inheemse soorten (waar ik België ook maar even onder rangschik) in hun natuurlijke omgeving fotografeert is dat toch een ander verhaal. Mooie zachte achtergronden heb je gecreëerd. Nrs. 3 en 5 vind ik de mooiste. Leuk toetje zeg die ohoe, ook hiervoor geldt dat zo'n prachtige vogel in zijn natuurlijke omgeving gefotografeerd toch veel beter overkomt dan tijdens een roofvogel"show".

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Pracht foto's van de mooie orchideeën Gonnie.
    Ze stonden dan ook mooi vrij als ik het zo zie.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat vonden we het tegen vallen op de berg met het aantal orchideeën, we hebben echt moeten zoeken. Maar je hebt er maar een paar nodig om er een mooie serie van te maken en dat is je duidelijk gelukt. Zo zie je maar dat je thuis heel anders naar de foto's kijkt dan dat je bezig bent in het veld, het was echt een moeilijke opdracht om er iets moois van te maken. Het virus heeft je te pakken..dat is dan een heel goed teken..Ik kan van je foto's genieten zoals je ze gemaakt hebt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig! Herkenbaar wat je zegt over virus en orchis. Mijn vrouw was altijd van de bloemetjes en ik van de vogels, maar voor orchideeën maak ik toch graag een uitzondering. Het is heerlijk om een uurtje rond te kruipen rond een paar polletjes orchideeën....

    BeantwoordenVerwijderen