Zoeken in deze blog

zaterdag 26 november 2016

Eindelijk...


Eindelijk ... zo begon ik begin november dit blog. Eindelijk...... het was herfst. Eindelijk waren er paddenstoelen, dat duurde dit jaar lang. Maar ik maakte het blog niet af.
Ik plaatste tussendoor wel een bericht over de porseleinzwammen, maar dit blogje bleef liggen.
 
 


Mijn blogfrequentie is sterk afgenomen, waarschijnlijk ook door het gebruik van Facebook. Toch is af en toe een blogje wel leuk. Dus eindelijk komt het er van om mijn overige paddenstoelenfoto's met jullie te delen.


Dit is een van de porseleinzwammen die mijn vorige blog niet haalde. Nu als extra soort mag hij meedoen.


Ik vind de porseleinzwam een heerlijke paddenstoel om te fotograferen, maar de vliegenzwam sla ik gewoon over. Als ik samen met Loes op pad ben en we ons uren hebben bezig gehouden met de porseleinzwammetjes, dan blijkt die rood met witte stippen zwam toch plotseling een leuke afwisseling.


En zowaar ik ben er nog tevreden over ook.


Hierna lopen we naar een plekje waar Loes  hazenpootjes weet te staan. Nog zo'n droomsoort, die ik thuis nooit tegenkom. Dat de fotosessie eindigt met een buikschuiver door de hondenpoep was wat minder.



Het weekend daarna zijn we op de Veluwe waar ik onderstaande foto's maakte.


Op een vochtige plek liepen een aantal mestkevers rond. Met die vertakte voelsprieten en paarse glans een opvallende verschijning. Als je helemaal inzoomt lijkt hij een angstaanjagend gebit te hebben, maar bij een poep-/planteneter zal dat wel meevallen.


Weer een heel andere soort is het honingzwammetje, hier tussen het bekermos.


Tot slot een bundelzwam waarvan ik de naam niet weet. In het bos op een oude stronk die we daar vorig jaar ook hebben gezien, stond deze mooie groep als een heus kabouterdorp.


En nu eindelijk.... is dit blog ook klaar, net als de herfst ;-)
 

23 opmerkingen:

  1. Hele mooie serie met de mestkever als eyecatcher. Dat is een toevalstreffer die je perfect het uitgebuit.
    Kwam die de buikschuiver opruimen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een prachtig blog, Gonnie, met heel verschillende foto's.
    Je openingsfoto is super. Beetje mysterieus; voor mij ook een mysterie hoe je dit zo voor elkaar krijgt, maar heel mooi. Je vliegenzwammen zorgen voor de vrolijke noot met al die kleurtjes. Het is je gelukt om deze veel gefotografeerde zwammen net even anders en heel mooi op de plaat te zetten.
    Het afsluitende kabouterdorp is ook leuk: klein dorpje in het grote, groene bos.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuke blog heb je zeg, met prachtige foto's. Ik ga je volgen hoor en hoop dat je nog meer posten gaat maken. Heb je ook een instagram account? Daar maak ik zelf tegenwoordig meer gebruik van.

    groetjes Roelie Steinmann

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roelie, leuk dat je me gaat volgen. Ik ben zeker van plan nog een poos door te gaan met bloggen. Ik heb geen instagram account. Ik vind bloggen en Facebook al genoeg om bij te houden ;-)

      Verwijderen
  4. Wat een mooi blog heb je hier van de paddenstoelen Gonnie.
    Zo mooi hoe je ze in beeld brengt.
    Groetjes Tinie

    @ het ijsvogeltje heb ik in het park gefotografeerd ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie afwisselende paddenstoelen blog, ik heb het idee dat er dit jaar veel minder paddenstoelen waren. Jij hebt in ieder geval de vliegenzwam nog, die heb ik gewoon helemaal niet dit jaar. Prachtige foto's, de tweede vind ik net iets leuker. De allereerste foto is erg knap gedaan. En de foto met de mestkever vind ik ook superleuk.
    groetjes Ghita
    PS: dank voor je tip wat mijn foto met de zonneharpen betreft, ik ga het eens proberen, maar heb niet echt een uitgebreid bewerkingsprogramma, dus even kijken of het lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie serie, ook de vliegenzwam vind ik bijzonder mooi, zo eenvoudig en er toch iets moois van maken ! Groeten Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie,
    Fantastische beelden. Prachtig die paddenstoelen op foto 3 en 4.
    En wat heb je die mestkever mooi op de foto gezet. Precies de scherpte op de juiste plaats. Knap gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel jammer dat de herfst is afgelopen, je hebt er weer prachtige exemplaren van weten te maken. Maar nu met de vorst in de lucht, komen er ook vast weer prachtige foto's te voorschijn. En wat is de mestkever foto een toppertje, een echte aanwinst tussen de paddenstoelen. En wat nu niet gelukt is, staat voor volgend jaar in de agenda..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het paddestoelenseizoen was dit jaar kort, maar toch ook wel redelijk krachtig. Ik heb me er een paar dagen prima mee vermaakt in ieder geval en ben nog lang niet klaar met alles te verwerken. Wel lekker dat jij het al hebt kunnen afsluiten met dit blog, waarvan de eerste foto mij het meeste aanspreekt. Top gedaan. De laatste vind ik wat minder door de grote witte vlek boven in, maar alle andere zijn prachtig en zeer afwisselend in beeld gebracht.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Gonnie,

    Ik vind het toch wel jammer dat het bloggen een beetje ondergesneeuwd raakt door FB.
    Zo'n blog heeft namelijk veel meer mogelijkheden en het fijne er van is dat je meerdere foto's zo mooi achter elkaar ziet. FB is wat mij betreft toch te vluchtig en de reacties zijn altijd alleen maar Hoera en wat mooi etc.
    In dit blog zitten paar platen die mij zeer aanspreken.
    Nummer 1 is sowieso een prachtige plaat, maar de echte herfstbeelden heb je met 3 en 4 te pakken. De vliegenzwam spreekt toch tot de verbeelding en ik vind het een paddenstoel die zeer lastig origineel te fotograferen is.
    Je bent daar uitstekend in geslaagd en vooral de tweede is een echte herfst-topper. Nummer 8 is een prachtige bijvangst. Erg leuk gebruik gemaakt van je kans.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Wat laat je hier veel moois zien. Alleen nr 7 spreekt mij niet aan. De andere vind ik qua kleur en compositie heel mooi geworden. Wat een mazzel dat die mestkebver voorbij kwam. Dat zijn altijd leuke verrassingen als je met een ander onderwerp bezig bent.
    Ook ik vind het jammer dat FB zo veel aandacht krijgt. Met bloggen kan je net even meer kwijt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De paddenstoelen kwamen inderdaad vrij laat op gang.
    Had ik ze vorig jaar al begin oktober, nu moest ik 4 weken wachten voor dezelfde leuke paddenstoelen. Je serie is ook echt heel erg mooi met voor mij foto 2, 3 en 4 als favorieten. Het hazepootje mag er ook zijn net als de laatste.

    Groetjes, helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Gonnie, die vliegenzwam moet je zeker niet overslaan. Voor mij als leek in paddenstoelen het symbool van de herfst. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Gonnie,
    sehr schöne und zarte Aufnahmen. Die Schärfe ist genau da wo sie hingehört.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie sfeerfoto's zoals jij ze altijd maakt. 3 en 10 spannen de kroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Gonnie,

    Jammer dat de interesse voor bloggen en het kijken ernaar afneemt, er wordt m.i. toch met wat meer aandacht en tijd gekeken naar de foto's en teksten dan op het oppervlakkige Facebook. Je hebt ook dit keer weer leuke sferen in je foto's weten te leggen, nrs. 1 en 3 vind ik wat dat betreft heel mooi. Maar ook het hazenpootje vind ik op een leuke manier in beeld gebracht, die hoop ik ook nog eens te vinden, maar ik ze hier in de regio nog nooit gezien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eindelijk.... ;-)
    Eindelijk kom ik ook nog even reageren.
    Jammer toch dat het bloggen er vaak een beetje bij in schiet, mij gebeurt het ook steeds vaker en je kunt wel eens gelijk hebben dat Facebook de grote concurrent van de blogs is. Maar laten we toch alsjeblieft wel blijven bloggen, zo'n serie met verhaal en belevenis, daar kan Facebook toch niet aan tippen.
    Bij deze serie springen de Vliegenzwammen er voor mij toch wel uit, temeer daar het mijzelf absoluut niet wilde lukken. Jij hebt er hele mooie zachte platen van gemaakt, knap werk!
    De mestkever is ook fantastisch.
    En de rest mag er ook zijn hoor ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ik vergeet de eerste foto, misschien wel de allermooiste, mooi licht en goed daarmee gespeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weer stuk voor stuk kunstwerkjes. Prachtig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Grappig om te horen dat ook bij jou de blogfrequentie naar beneden gaat. Ik hoor dat bij meer mensen en ook ik ben veel minder gaan loggen. Maar gelukkig heb je deze serie wel geplaatst, want hij mag er zeker zijn. Ik vind zelf foto 3 het mooist, op de voet gevolgd door foto 6.

    Groet, René

    BeantwoordenVerwijderen