Zoeken in deze blog

zaterdag 4 februari 2017

Hoge Venen

Theo maakte wat actiefoto's van de groepsleden
 
In mijn vorige blog schreef ik over het Nordic Vision-weekend met Theo Bosboom naar de Hoge Venen. Wat hebben we geluk gehad met het weer: een dik pak verse sneeuw en mist.
Maar die mooie winterse omstandigheden trekken ook massa's mensen naar dit prachtige gebied. Het wordt zo druk dat we het programma moeten aanpassen.


Op zondagochtend rijden we naar Haus Ternell bij Eupen. Ook daar is het parkeerterrein vol en kunnen we de auto's alleen nog kwijt in de berm van de weg. In het bos zie je gelukkig van al die mensen er maar weinig terug. Al na zo'n 100 meter kunnen we het niet langer laten en klappen we de statiefpoten open. Vanaf het pad is het aan weerszijden zo mooi en ongerept. Het beetje kleur dat er is zorgt voor mooie contrasten.



 
Deze 3 "boomstam"foto's zijn nog van zaterdagmiddag met het idee wat te spelen met lijnen en structuren. Door de besneeuwde stammen en mist ontstaat er een mooi ritme.
In plaats van overbelichten, exposure to the right, heb ik even een foto onderbelicht om te kijken wat dat voor een effect geeft. Iets totaal anders en een heel andere sfeer ook.
 
 


Bij de derde foto heb ik de camera bewogen. Het was even uitproberen hoe snel en in welke richting het beste uitpakte. Bij deze opname heb ik de body van onder naar boven bewogen.


 
Op zondag volgen we een pad waar lariksen staan. De fijne takjes met knopjes geven een bijzondere structuur. Druk maar wel opvallend. Hoe breng je in hemelsnaam orde aan in deze chaos?
Als ik even bezig ben, komt Theo kijken of het lukt. Beter dan dit krijgen we het niet. Een foto om van grotere afstand te bekijken.



 
We komen bij het riviertje de Getzbach wat de plek voor deze middag is. Leuk, spelen met lange sluitertijden!
 
Nog een actiefoto
 
Ik had de bigstopper erop zitten, maar ook zonder filter lukte het wel om langere sluitertijden te krijgen. Mooi met de ijspegels erbij. Door het spattende water wil het takje niet stil blijven hangen. Dan maar de sluitertijd verkorten, daardoor wordt de foto eigenlijk te druk.

 
Bij de laatste foto wil ik nog zo graag doorgaan, maar het is tijd om op te breken. Het weekend zit erop. Het was top. Een fijne kennismaking met de Hoge Venen, waar ik zeker naar terug zal keren.
 

18 opmerkingen:

  1. Mooie serie Gonnie en idd sneeuw genoeg zo te zien, ben nog wel benieuwd naar de foto de gemaakt hebt op de foto die Theo van je gemaakt heeft want daar lijkt ook wel iets uit te halen !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is prachtig....wat een mooie sneeuw!!
    heel mooie opnames Gonnie!!
    het zijn prachtige uitsnedes en composities!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je juist dat weekend zo'n dik pak sneeuw had. Die lariksen lijken me inderdaad moeilijk fotograferen, maar het is jou zeker gelukt er lijn in te brengen.
    De eerste vier foto's zijn heel mooi. Ook leuk om jou aan het werk te zien. De laatste foto mag er trouwens ook zijn. Kotom, een mooie serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om je aan het werk te zien, ik zag net op FB het resultaat en het verbaast me echt dat je die foto hier niet geplaatst hebt want hij is werkelijk schitterend!
    Die lariksen heb je knap gemaakt, prima gekaderd, de bewogen foto is ook heel geslaagd. Die onderbelichte foto vind ik minder, kijkt niet zo prettig op de en of andere manier.
    Dat je nog niet weg wilde bij het beekje kan ik me voorstellen.. heerlijk spelen daar.
    Al met al fraaie serie!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig winters landschap! Hele mooie foto's, vooral die met de boomstammen
    Groetjes senna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's en ik denk ook een geweldige ervaring. De bewogen foto vind ik super. De 3e is een mooie high key, zo ervaar ik hem.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie, wat 'n prachtige serie, je waant je in een totaal andere wereld, Wat kan de natuur ons toch veel moois geven.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    eigenlijk wel bijzonder dat je, ondanks de drukte, toch snel in zo'n ongerept landschap terecht komt. Jullie hebben een prachtig weekend gehad, met prachtige resultaten. Foto 3 vind ik heel mooi, extra leuk door het beetje bruin in de blaadjes. Foto 7 vind ik ook een topper; knap dat je daar orde in de chaos hebt weten te brengen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou je heb dit onverwachte buitenkansje prima benut. Wat een avontuur om te kunnen fotograferen met zo'n dikke laag sneeuw. De eerste blog vond ik al prachtig, maar hier zie ik ook weer fraaie opnamen, waarbij voor mij foto 2 en 7 eruit springen, foto 2 vanwege de boeiende uitsnede en foto 7 vind ik echt heel knap gemaakt mooi om het nu wat groter te zien dan op FB ondanks de wirwar van takjes heerlijke opname om naar te kijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Gonnie,
    Wat kan je op verschillende manieren naar een besneeuwde omgeving kijken. Dat niet iedere plaat naar ieders smaak is spreekt dan voor zich. Zo vind ik 2 en 4 geslaagd, maar 3 eigenlijk te licht waardoor er naar mijn mening te weinig contrast is. Van 5 en 6 houd ik niet. Nr 7 daarentegen is een onverwacht mooie, zeker in de vergroting. Sneeuw, ijs en stromend water doen het altijd goed. Bovendien leuk om te zien hoe jullie bezig waren.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geluk dat er een dik pak sneeuw lag, minder natuurlijk dat het dan zo druk word.
    Prachtige foto's die je maakte Gonnie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Artistieke foto's, wat moet dit een mooi gebied zijn. Het heen en weer bewegen van de camera spreek mij toch ook wel aan. Allemaal heel apart. En wat hebben jullie een dik pak sneeuw cadeau gekregen. Het water bevroren en met een mooi petje van sneeuw, prachtig om te zien. Jullie zullen een mooie weekend hebben gehad.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alleen al het feit dat je sneeuw zag maakt dat ik deze foto's heel mooi vind.
    Je hebt je lekker even uit kunnen leven en het geeft ook mooie en verschillende resultaten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Gonnie en wat direct opvalt is de kleur van de sneeuw. Veel foto's worden op de automatische piloot gemaakt en dan wordt de sneeuw zo grauw. Bij jou is dat dus niet het geval. Knap gedaan dus. Mooi ook dat je de obligate standpunten hebt vermeden. Dat resulteert in een aantal verrassende platen. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oefffff, wat mooi Gonnie! Ik kan de frisse geur van de sneeuw haast ruiken. En dan de Getzbach, eeuwen gelden was ik daar en wel in de zomer. Gevlucht voor de muggen, vliegen en dazen, heb je vast geen last van gehad.

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie winterplaten uit de Hoge Venen Gonnie met een prima witbalans. Prachtig effect die high-key opname op nr 3 met subtiele kleurtinten erin en een mooie balans van de uitstekende takjes. De onderbelichte opname op nr. 5 kan mij niet zo bekoren, maar de beweging op nr. 6 vind ik dan weer top.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik lees je berichten altijd me veel plezier! Groetjes, Marit

    BeantwoordenVerwijderen