Zoeken in deze blog

woensdag 2 januari 2019

Overzicht 2018

 
januari 2018
Door beweging van de camera ontstaat de suggestie van sneeuw
 
2018 is voorbij.
Een jaar met maar 2 blogjes. Het komt er niet meer van. Maar nu met de overgang van oud naar nieuw en de reflectie die daar bij schijnt te horen, mis ik toch mijn jaaroverzicht. Zeker na het zien van de mooie overzichten van medebloggers.
Dus totaal onverwacht een blogje met daarin 12 foto's van het afgelopen jaar.
 
 
 

februari 2018
Dode boom in winters landschap
In de winter ben ik voor de fotoclub bezig geweest met beweging in foto's van bomen.
Ook bezocht ik weer een keer het gebied met de dode bomen toen er een dun laagje sneeuw lag. Het is een fijne locatie.
 
maart 2018
Blauwe heikikker
 In maart bij de eerste mooie dagen verschijnen de heikikkers weer. Ik had maar een keer de gelegenheid er heen te gaan en o wat waren ze extreem schuw. Toch blij met deze opname.

april 2018
Zonsondergang Texel
 In april boekte ik samen met Loes een weekendje Texel bij Smit in beeld, met Jan en Mart Smit. Het was leuk, leerzaam en gezellig. De tip voor een uitsnede van 4 bij 5 kreeg ik van Mart en die pakt bij deze foto goed uit.

mei 2018
Druppelfotografie

 
Deze winter kreeg ik een druppelaar te leen van iemand van de fotoclub en daar heb ik lekker mee kunnen spelen. Vooral experimenteren, wat werkt wel en wat niet en hoe krijg ik andere beelden?

juni 2018
Steenuiltjes
 Eindelijk een plekje gevonden waar ik in een tuin steenuiltjes mag fotograferen. Het koppeltje uiltjes had maar 1 jong. Leuk om het verlaten van het nest te volgen.
 

juli 2018
Wilde peen

 
 In de zomer gingen Loes en ik naar het zuiden van Limburg. Deze tegenlichtopname van Wilde Peen is gemaakt tijdens dit uitstapje.
 
augustus 2018
Heidelandschap met dreigende lucht
 Met een paar mensen van de fotoclub bezochten we radio Kootwijk. Na het gebouw van binnen gefotografeerd te hebben, liepen we ook nog even buiten rond. Er kwamen dreigende wolken aanzetten boven de bloeiende heide.
 
september 2018
Edelherten Weerterbos
 De edelhertenbronst in het Weerterbos wordt steeds drukker bezocht. Maar gelukkig is het er nog niet zo druk als op de Wildbaan. Deze foto maakte ik toen het nog zo donker was dat we het hert niet met het blote oog konden waarnemen. Grappig is het dan als je via de camera het dier wel te zien krijgt.
 
oktober 2018
Spelen met herfstblaadjes
 Ook in de herfst planden Loes en ik een gezamenlijk uitje. De paddenstoelen lieten het helemaal afweten, maar we leefden ons heerlijk uit op de herfstblaadjes.
 
november 2018
Grote bonte specht

 
 Als afsluiting van onze minivakantie huurden we de fotohut van Gerwin Kieboom in Drunen. De vijver is lang en het licht kan daar fantastisch mooi zijn.

december 2018
Paddenstoeltje in de sneeuw
 
 In de herfst was het zo droog dat er geen paddenstoel te bekennen was. Pas op de eerste winterse dag met sneeuw fotografeer ik dit jaar een paddenstoel. Herfst ontmoet winter.

Ik sluit af met een foto als vooruitblik op het nieuwe jaar. Bij de club ga ik een projectje "meervoudige belichting" uitvoeren. Ben benieuwd wat me dat gaat brengen. Misschien rolt er tzt wel een blogje uit ;-)

Voor iedereen een heel gelukkig en gezond 2019 met prachtige fotomomenten!


2019
Meervoudige belichting
 
 




14 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie...
    toch nog een blog met het beste van 2018, leuk hoor!
    En wat heb je mooie foto's prachtig is toch zonde om ze niet eventjes te laten zien hier!!!

    De eerste foto vind ik net vuurwerk (op natuurlijke basis)
    je hebt een heel mooie diverse serie, lekker van alles wat, je bent
    ook een allrounder! daar hou ik van, kan me zelf ook nooit richten op
    één thema! de foto van Texel de zonsondergang die vind ik ook super!

    en de waterdruppel...super! jij heb het met druppelaar gedaan, nou ik zonder (moeilijk)

    Genoten van je serie ik hoop voor jou dat er weer een vervolg komt, complimenten
    voor je fotowerk!

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Gonnie,
    wat leuk om weer een blog van jou te zien. En zeker leuk om te zien dat je wel bent blijven fotograferen; nog steeds maak je prachtige platen. Ik ben helemaal weg van die bonte specht in gouden licht, met spiegeling. Prachtig is die. Maar ook de rest mag er wezen. Veelzijdige serie en je bent ook lekker aan het experimenteren.
    Wens je alle goeds voor 2019 en natuurlijk veel fotoplezier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De beste wensen voor 2019 voor jou en Appie. Maak er een mooi jaar van.

    Gelukkig toch nog een blogje met een jaaroverzicht. Je hebt er een mooi jaar van weten te maken ondanks dat we geen blogje voorbij hebben zien komen. Het is weer genieten van je beelden, vooral lekker zo door gaan in 2019.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig overzicht van 2018 Gonnie. Bij deze alle goeds voor 2019 en dat het maar weer mooie foto's op mag leveren.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Connie, zeer mooie serie. Heel creatief gefotografeerd. Stuk voor stuk kunstwerkjes. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gonnie,
    een heel mooi overzicht waarbij ik vooral februari en augustus erg mooi vind.
    Ik wens je ook veel mooie momenten in dit nieuwe jaar,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie,

    Leuk om ook van jou weer eens een blogje te zien. Jammer dat veel bloggers overstappen naar FB, het gaat wel allemaal veel sneller, maar n.m.m. ook veel vluchtiger, alhoewel ik zelf niet op FB zit.
    Mooie platen en hier en daar zie je de resultaten van jouw gezamenlijke inspanningen met Loes. Je eerste foto vind ik heel geslaagd, precies de juiste beweging en inderdaad ervaar je de suggestie van sneeuw. Ik experimenteer tegenwoordig ook regelmatig op die manier, het is lastig maar soms levert het mooie resultaten op. Van het hert in het Weerterbos maakte ik nagenoeg dezelfde foto, maar dan in de avonduren. Het schijnt zijn favoriete rustplek te zijn. Je foto met meervoudige belichting is al heel aardig, ook daarmee experimenteer ik af en toe, maar ik ben het met je eens, je moet er structureel en projectmatig mee omgaan om echt goede resultaten te behalen.
    Ik wens jou ook een goed 2019 met veel fotoplezier.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als 2019 er ook zo uit zal gaan zien,wat kan ik je dan nog meer wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Gonnie
    Great post a very nice review
    a nice new year from me, comes a little late but it comes ... ;-))
    Greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verrassing om toch ineens een jaaroverzicht van jou te zien verschijnen! en ook een verrassing om foto's te zien die ik nog niet kende, dat is dan weer het voordeel van niet bloggen ;-)
    Je serie is lekker afwisselend en het is te zien dat je bezig bent met het verkennen van andere manieren van fotograferen. Zo is je eerste foto heel verrassend, ik meende echt sneeuw te zien!
    Ga lekker door met deze zoektocht Gonnie, geniet van die uitdaging, je resultaten mogen er al zijn en zullen alleen maar beter worden! En uiteraard doe ik graag mee ;-) Laten we er een inspirerend jaar van maken!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Gonnie,

    Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Leuk om toch een top 12 van jouw hand te zien. Prachtige variatie in je beelden, maar toch met een rode draad erin. De foto van de uiltjes valt eigenlijk een beetje uit de toom met de rest. Niet dat deze niet mooi is ofzo, maar gewoon heel anders dan de rest.
    Laat gewoon in het nieuwe jaar af en toe eens iets zien en dan vooral van je vorderingen op het gebied van nieuwe dingen zoals de meervoudige belichting.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om jouw overzicht te zien. Je hebt dus niet stil gezeten en bent toch lekker blijven fotograferen afgelopen jaar. Het levert een heel mooi en gevarieerd overzicht op. De kale boom in de sneeuw, de specht met de spiegeling en de zonsondergang op Texel springen er voor mij uit. Ben heel benieuwd naar je dubbele belichting projectje
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig overzicht Gonnie en ozo mooi gefotografeerd allemaal.
    De druppelfoto van mei vind ik super gaaf gedaan.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie foto's heb je gemaakt Gonnie.

    BeantwoordenVerwijderen